-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Slutcastat
Chromecast har slutat fungera – så kan du lösa problemet: Undvik fabriksåterställning

Bland annat har andra generationens Chromecast slutat fungera. I nya riktlinjer råder Google att undvika fabriksåterställning av enheten.
De äldre streamingenheterna Chromecast 2nd Gen och Chromecast Audio har slutat fungera och kan inte längre casta varken video eller ljud. Dessutom visas en varning om att enheten uppfattas som opålitlig och oförmögen att verifieras.
Det finns ännu ingen känd metod för att kringgå varningen, exempelvis genom omstart eller fabriksåterställning. Dock fortsätter skärmsläckaren med tid, väder och bilder att fungera utan problem. Google är medvetna om det här problemet och arbetar på en lösning.
Nyare modeller som Chromecast 3rd Gen och Chromecast Ultra uppges inte påverkas av de uppkomna problemen.
Lösning i väntan på Googles fix
Sedan rapporterna om problem började dyka upp har flera källor nu hävdat att orsaken är ett utgånget certifikat. Chromecast-enheterna som berörs av problemet är ungefär tio år gamla och har ett säkerhetscertifikat giltigt i tio år, som gick ut den 9 mars 2025. Det här är ett problem som Google ska kunna lösa och användare som varit i kontakt med Google har mycket riktigt fått information om att Google är medvetna om problemet och jobbar på en lösning.
Säkrast är alltså att bara vänta på att Google ordnar det uppkomna stoppet. Vill du själv göra något innan dess finns det rapporter på Reddit där problemet först uppmärksammades om att användare lyckats få sina enheter att fungera genom att återställa och sedan sätta datumet till innan den 9 mars 2005. Det här är dock en metod som Google nu avråder användare ifrån.
I ett meddelande bekräftar Google att de arbetar på en lösning och kommer meddela när den är tillgänglig. Under tiden avråder de alltså från att återställa fabriksåterställa enheterna och har du redan gjort det säger Google att instruktioner för att få igång enheten igen kommer även de snarast möjligt.
Uppmaningen från Google kommer sent, eftersom deras egen supportsida om åtgärder vid problem fortsatt säger att fabriksåterställning är ett sätt och många användare därför redan gjort det. Löftet från Google är alltså att även dessa användare kommer få instruktioner om hur de ska kunna få igång sina enheter igen.