Femtiotal kunder testar

Apples och IBM:s första affärsappar klara

Bild: Baldiri/Flickr

Fem månader efter det ingångna samarbetet släpper bolagen tio företagsappar till Ios.

Publicerad Senast uppdaterad

Apple och IBM har nu offentliggört de första ”IBM Mobilefirst för IOS”-lösningarna, resultatet av en global gemensam satsning på företagsmarknaden.

Det var i juli som Apple offentliggjorde det exklusiva globala samarbetet med IBM som går ut på att bolagen ska dra nytta av varandras styrkor – Apples inom enheter och appar och IBM:s inom molntjänster och Big Data och dataanalys (automatiserad insamling och analys av data).

Bläcket hade då knappt hunnit torka på det påskrivna avtalet mellan Apple och IBM innan konkurrenten Google sades föra samtal med Hewlett-Packard (HP) för att även de tillsammans satsa på företagsmarknaden med framtagningen av Google Now-tjänster för företagsmarknaden. 

Tio appar för olika branscher
Det första apparna som tagits fram till Iphone och Ipad är till företag inom bank, detaljhandel, försäkring, finans, telekommunikation, offentlig sektor samt flygindustrin, säger Apple och nämner att kunderna Citi, Air Canada, Sprint och Banorte är redan med på tåget. Enligt Fortune finns det redan ett femtiotal företagskunder som testar Apples och IBM:s appar. 

Till flygindustrin har man exempelvis tagit fram en app som underlättar kostnadshantering för piloter och en annan som riktar sig mot kabinpersonal och som låter personalen boka om flyg i luften.

De appar som tagits fram levereras enligt Apples kommunikation i en säker miljö, är integrerared med analysverktyg och kopplade till kundernas kärnaffärsprocesser. De är också helt anpassningsbara och kan hanteras och uppgraderas via molnet. Fler är på gång, skriver Apple. När fler appar planeras att släppas är dock oklart.

Det är värt att notera att det bara tog fem månader för de två stora organisationerna att ta fram de första tio apparna. Medan den kommersiella framgången av samarbetet återstår att bevisa går dess vikt för bolagen knappt att gå miste om. För IBM innebär samarbetet bland annat att man ännu mer satsar på mjukvara och för Apple att man får ytterligare en distributionskanal in i företagsvärlden.