Apple och IBM i allians om företagskunder
Apple menar allvar med företagsappar
Bild: Apple/Paul Sakuma
Alliansen med IBM öppnar en enormt stor ny distributionskanal för Apple.
Apples vd Tim Cook har sagt det många gånger förr och åberopar det en gång till: 98 procent av USA:s 500 största företag och 92 procent av världens 500 största företag använder Ios-enheter. Rykten har samtidigt gått runt länge om att vi snart får se en Ipad Pro som ska vara riktad mot just företagsanvändare. På tisdagen markerade Apple sina ambitioner kring företagsmarknaden ännu tydligare genom att offentliggöra en global allians med globala it-giganten IBM. Företagsappar ska tas fram, Ios-enheter ska säljas och hanteras, och mycket Big Data ska analyseras.
Vad alliansen handlar om
För det första är partnerskapet exklusivt. Det handlar om att Apple och IBM, tillsammans, ska dra nytta av varandras styrkor – Apples inom enheter och appar och IBM:s inom molntjänster och så kallad Big Data och dataanalys (automatiserad insamlingen och analys av data) – och ta fram helt nya typer av företagsappar till Iphone och Ipad.
– För första gången någonsin får Ios-användare tillgång till IBM:s berömda Big Data Analytics, vilket öppnar upp en stor marknadspotential för Apple. Det är ett radikalt steg för företag och något som endast Apple och IBM kan leverera, säger Apples vd Tim Cook, i ett pressmeddelande (vår översättning).
Partnerskapet innebär vidare att Apple och IBM utvecklar över 100 mobila lösningar och appar som riktar sig mot utvalda branscher. Även hanteringen av mobila enheter – Mobile device management, MDM – är en viktig beståndsdel i samarbetet. Dessutom kommer IBM att sälja Iphone och Ipad med branschspecifika lösningar till sin egen kundbas, bland annat inom detaljhandel, hälsosektorn, finans, resebranschen, trasport, telekommunikationer och försäkring. Redan under hösten 2014 ska vissa lösningar bli klara.
Ginni Rometty, koncernchef för IBM, ser partnerskapet som ett viktigt steg för att lyfta företagets expertis inom Big Data och molntjänster och förändra sättet på vilket folk arbetar på samma sätt som smartphones förändrat sättet på vilket folk lever.
Apple och IBM kommer också att samarbeta kring kundsupport, där Apple erbjuder service dygnet runt via sitt ”Applecare för företag”-program och IBM står för service på plats.
Kommentar
Avtalet med IBM, vilka har över 100 000 konsulter som jobbar med mobila lösningar, molnet, och Big Data (varav 5 000 experter inom mobilitet) öppnar en oerhört stor distributionskanal på företagsmarknaden, ett marknadssegment som alla mobiltillverkare konkurrerar hårt om. Därmed täcker Apple alla hörn av marknaden med stark distribution via webben, egna butiker, distributörer och operatörer på konsumentsidan och numera IBM på företagssidan.
För många företag har det varit komplicerat att hantera enheter som medarbetare själva tar in i företaget, när de helt enkelt vill använda en Ios-enhet och istället för den enhet som företaget erbjuder. Denna trend (bring your own device) har varit en slags bakdörr in bland företagskunderna för Apple. I och med alliansen med IBM kan nu också hela inköps- och hyrprocessen kring Ios-enheter bli mycket enklare.