-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Omryktade förhandlingar
Så ska Google sno Apples affärskunder

Google storsatsar på businesssegmentet genom nytt samarbete.
Knappt har bläcket hunnit torka på det påskrivna avtalet mellan Apple och IBM innan en konkurrent inom företagssegmentet ser ut att vara på gång. Google ska enligt The Informer föra samtal med Hewlett-Packard (HP) för att på allvar ge sig i kast med företagsmarknaden, rapporterar Cnet.
"Enterprise Siri”
Vad det ska röra sig om är att utveckla Google Now, den virituella assistent-tjänst som exempelvs tipsar dig om restauranger eller informerar om trafikstopp, till att även kunna servera affärsanpassad information, exemplvis andra bolags kvartalsrapporter eller konfidentiell information om egna företaget, till exempel säljsiffror.
HP:s roll i samarbeet inte bara att ge Google tillgång till sitt gedigna företagskundnät. Enligt Cnet ska HP ha börjat pitcha och utveckla en "Enterprise Siri” för Apples räkning – ett potentiellt samarbete som tog slut innan det börjat i och med Cupertino-företagets ovannämnda IBM-allians.

Fortune 100 väljer Apple
Googles intresse i frågan är inte bara de nya kunder i form anställda som följer med varje företag men även att dessa, vana vid Googles företagslösningar, såklart blir mer benägna att även använda Googletjänster privat.
Apple är nämligen sedan länge förstahandsvalet för majoriteten av de Fortune 100-företag vars mobilpreferenser Good Technology analyserar varje kvartal och även om mindre och medelstora företag gärna knyter sig till de gratistänster som Google erbjuder i form av exempelvis Gmail och Google Docs så gäller alltså inte detta för dessa giganter i världsekonomin.
Google växlar upp
Påpekas ska dock att i senaste Good technology-rapporten vann Android som plattform betydande fem procent på Ios bekostnad. En av anledningarna till Apples satsning på företag är just att flera småföretag väljer att behålla Googles tjänster, även när de vuxit sig större.
Men för Google tycks alltså varken dessa vara tillräckligt många eller skiftet från Ios gå snabbt nog. Förra månaden annonserade exemplevis företaget att man bryter loss meddelandeplattformen Hangouts från Google+ för att låta tjänsten ingå i dess företagspaket. Även om ett eventuellt HP-samarbete inte skulle påskynda processen nämnvärt i och med att mjukvaran skulle behöva anpssas för varje enskilt företag, visar det att Google har lagt in en andra växel i sin affärssatsning.