-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Vill nå säkerhetsmedvetna företagskunder
Blackberry köper säkerhetsföretag

Blackberry ökar fokus på företagskunder - men samtidigt tappar man storkunden Ford.
Stärkta av första vinsten på ett bra tag i senaste kvartalsrapporten lät kanadensiska Blackberry under tisdagen meddela att man köper den tyska säkerhetsfirman Secusmart. Secusmart, som bland annat tillverkar mikroSD-kort med inbyggda krypteringsfunktioner, har ett fem år långt samarbete med Blackberry i ryggen. Genom uppköpet ska Blackberry nu ytterligare fokusera på att övertyga säkerhetsmedvetna företagskunder om att Blackberry är ett smart val framför konkurrerande plattformar.
– Vi har stora företagskunder som har förlitat sig på oss och som förväntar sig att vi gör mer, sade Blackberry-vdn John Chen under en av Blackberry anordnad konferens om säkerhet som hölls i New York igår.
Även om Blackberry genom samarbetet med Secusmart kan skryta med att ha bland andra den tyska regeringen och förbundskanslern Angela Merkel på kundlistan, så ser det samtidigt ut att vara uppförsbacke på gång för Blackberry när det gäller att behålla sina företagskunder. Apple har ögonen på området och genom det nyligen utannonserade partnerskapet med IBM får Apple nu tillgång till nya distributionskanaler för att nå fler företagskunder. Det som talar mot Apple på området är inte minst flera skandaler där företaget bland annat anklagats för att ha installerat bakdörrar i Ios som låter amerikanska myndigheter komma åt användardata, uppgifter som Apple dock avvisat å det bestämdaste.
Trots anklagelserna om bristande säkerhet för Ios-systemet har dock Blackberry redan förlorat en rond och tappat en storkund till Apple. Biltillverkaren Ford, som har över 180 000 anställda, gick under gårdagen ut med att man kommer påbörja en stegvis övergång från Blackberry till Ios. I ett första skede kommer 3 300 anställda byta ut sin Blackberry-mobil mot en Iphone, medan ytterligare 6 000 väntas göra detsamma nästa år.
– Vi kan inte kommentera när det gäller den här kunden, men vi förstår att det finns diversitet och alternativ på marknaden. Företag bör tänka sig för om man är beroende av lösningar baserade på konsumentteknologi som saknar de bevisliga säkerhetsfördelar som Blackberry alltid har levererat, löd en kommentar från en Blackberry-talesperson till Bloomberg gällande Fords plattformsbyte.
Källa
