Läsarfråga
Varför lanseras samma telefon flera gånger?
En läsare undrar vad poängen är med att lansera samma telefon för olika marknader vid olika tillfällen.
Fråga: Vad är grejen med lanseringar i olika länder olika tid? Xiaomi 15-serien till exempel är redan lanserad i Kina, Oneplus 13 likaså, men vi får vänta till i vår nån gång i Europa? Hur tänker dom?
Erik Mörner svarar: Ja, det där blir allt vanligare i takt med att kinesiska varumärken växer i betydelse. Xiaomi har gjort så en tid. I Kina har de ju inte Googles appbutik, så det är en annan version mjukvarumässigt som släpps där. Oneplus brukade släppa globalt, men har de senaste åren gått över till att lansera först i Kina och sedan i resten av världen, kanske som en del i deras allt tätare samarbete med Oppo med gemensamma strategier och produkter. Apple släpper alltid globalt, men säljstart kan ju ofta begränsas till ett fåtal länder med USA i täten, som med Vision Pro. Samsung brukar lansera globalt, men även där har vi ju fått se exempel senaste tiden där Samsung Galaxy Z Fold 6 Special Edition bara släpps i Sydkorea än så länge och kanske aldrig kommer till andra länder.
Detta är ett utdrag ur en artikel med läsarfrågor som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.