Nytt kinesiskt mobilmärke

Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen

Vi har fått ett nygammalt mobilvarumärke i Sverige, och det illustrerar hur kinesiska mobiltillverkare ser på marknaden.

Poco har just lanserat två nya mobiler på den svenska marknaden. Det är inte första gången Poco dyker upp som mobilmärke i Sverige. Deras första mobil såldes i Sverige 2018, men efter ett par år försvann märket från Sverige.

Fast Poco är inte ett eget mobilmärke, utan ett varumärke från Xiaomi. Visserligen står det inte Xiaomi någonstans på telefonen, men om man slår på mobilen kommer man att mötas av Xiaomis användargränssnitt, Xiaomis egna appar, och Xiaomis inloggning.

Den här typen av kosmetiska varumärken är vanliga hos just kinesiska mobiltillverkare. Xiaomi har även Redmi som man på liknande vis ibland låtsas är en egen mobiltillverkare. Oppo har Oneplus och Realme. Med Oneplus lyckades man skapa så mycket osäkerhet kring förhållandet till Oppo att de faktiskt framstod som uppstickare på mobilmarknaden tills Oppo drog åt kopplet. Huawei hade Honor men det blev faktiskt ett eget bolag på riktigt, för när USA lade handelsembargo på Huawei blev Honor ett sätt att rädda en del av mobilverksamheten.

Poco har just lanserat två nya mobiler på den svenska marknaden. Det är inte första gången Poco dyker upp som mobilmärke i Sverige. Deras första mobil såldes i Sverige 2018, men efter ett par år försvann märket från Sverige.

Fast Poco är inte ett eget mobilmärke, utan ett varumärke från Xiaomi. Visserligen står det inte Xiaomi någonstans på telefonen, men om man slår på mobilen kommer man att mötas av Xiaomis användargränssnitt, Xiaomis egna appar, och Xiaomis inloggning.

Den här typen av kosmetiska varumärken är vanliga hos just kinesiska mobiltillverkare. Xiaomi har även Redmi som man på liknande vis ibland låtsas är en egen mobiltillverkare. Oppo har Oneplus och Realme. Med Oneplus lyckades man skapa så mycket osäkerhet kring förhållandet till Oppo att de faktiskt framstod som uppstickare på mobilmarknaden tills Oppo drog åt kopplet. Huawei hade Honor men det blev faktiskt ett eget bolag på riktigt, för när USA lade handelsembargo på Huawei blev Honor ett sätt att rädda en del av mobilverksamheten.

Det är inte helt lätt att förstå vad planen är med att sälja mobiler under olika varumärken. Både Oppo och Xiaomi har periodvis sålt exakt samma mobil under flera varumärken. För Oppos del verkar det mest vara en fråga om att prova och se vad som händer. Oneplus blev stora i Indien och Europa så då säljer de Oneplus där. På andra områden säljer man Realme för att det blivit ett starkare varumärke. Det förklarar dock inte varför man väljer att introducera Realme i Sverige (man är på gång med ett andra försök nu) där Oneplus redan är ett starkt varumärke.

För Xiaomis del är både Redmi och Poco något av lågprismärken för Xiaomi, men vad är skillnaden mellan de två? När jag en gång frågade Xiaomi detta svarade man med att märkena vände sig till olika målgrupper, Redmi riktar sig till de som vill ha mycket telefon för pengarna medan Poco har en tydligt ungdomlig profil. Jag vet inte varför ungdomar inte skulle vara de som vill ha mycket telefon för pengarna, och eftersom skillnaderna mellan Xiaomis varumärken inte sträcker sig djupare än till sekunden som man slår på mobilen handlar det främst om marknadsföring och formgivning. Och eftersom alla mobiler i sin tur har samma form utmärker sig Poco-mobilerna rent praktiskt mest för sina glada färger.

Det gör dem inte till dåliga mobiler, de Pocomobiler jag testat har genomgående gett utmärkt värde för pengarna. De nya mobilerna i Poco F7-serien ser ut att vara verkliga toppmodeller med ovanligt generös prislapp. Men jag har fortfarande svårt att se varför Xiaomi tycker att det är bättre att framstå som ett oprövat kort än det inarbetade varumärke de redan har.