Olika regler hos olika banker men ett sätt funkar alltid
Fler än ett mobilnummer anslutet till Swish – så gör du
Har du flera mobilnummer kan du också ha flera nummer anslutna till Swish, men bestämmelserna skiljer sig åt beroende på vilken bank du har.
Du kan både ha flera mobilnummer anslutna till samma bankkonto och om du har flera olika banker du är kund i, ha Swish anslutet till flera konton, då med olika mobilnummer associerade. Här går vi igenom vad som gäller.
Det är bankerna själva som bestämmer detaljerna kring reglerna om Swish. Det betyder till exempel att kunder i Swedbank kan ansluta flera mobilnummer till Swish, medan kunder i Skandia enbart kan ansluta ett mobilnummer. Reglerna skiljer sig alltså åt för olika banker.
I inställningarna för Swish i din internetbank kan du se vad som gäller och när du ansluter ett nytt mobilnummer får du information om vad du får göra och hur.
Oavsett bankernas individuella Swish-regler kan du ha flera Swish-anslutningar om du är kund i flera olika banker. Du måste dock även ha flera olika mobilnummer för ett mobilnummer kan bara vara anslutet till ett bankkonto. På det sättet kan du i alla fall förutom att ta emot betalningar från andra även göra överföringar snabbt och enkelt mellan dina egna konton i olika banker.
Det här tipset kommer från en artikel med tips om Swish som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.