"Little yellow app"

DHgate – det här behöver du veta om nya topp-appen

En kinesisk app har fått stor viral spridningunder frasen "little yellow app" och klättrar snabbt på topplistorna. 

Publicerad Senast uppdaterad

I sociala medier har appen DHgate, eller som de som gör reklam för den ofta kallar appen "the little yellow app", för att skapa mystik, fått snabb spridning. I Apples Appstore är appen nu den näst mest nedladdade och i Google Play ligger den på sjätte plats.

Ännu en shoppingapp från Kina

Appen i sig är inte ny utan har funnits i många år, men det är först nu den fått större spridning här i Sverige. Precis som Temu är idén att erbjuda ett brett sortiment av oliak produkter. Fokus är mycket på kläder men här finns allt från bildelar till  leksaker, hälsa och skönhet, smycken, husgeråd, trädgård och annat.  

Precis som hos Temu är shoppingen i DHgate-appen utformad som ett spel, med kuponger och gratisprodukter som man som kund kan vinna. Frakta tar 3-4 veckor eftersom produkterna skickas från Kina. Appen DHgate har fått mycket uppmärksamhet senaste dagarna, kanske i skuggan av de handelstullar som USA satt upp mot framförallt Kina. 

Fejkade märkesprodukter

Tittar vi närmare på utbudet hos DHgate så märks särskilt de uppenbart fejkade märkeskläderna. Vi hittar till exempel snabbt kläder där varumärket istället för kända Calvin Klein säger "Caini Kener" och på sidorna med mobiltelefoner säljs vad som ser ut att vara Iphone med information om att det handlar om en Android-telefon för knappa 2000 kronor med 108 megapixels huvudkamera, 8000 mAh batteri, minneskortplats och 7,3 tums hd-skärm. 

I appbutikerna och hos till exempel Trustpilot finns positiva omdömen blandat med många negativa omdömen från användare som har svårt att få kontakt med kundtjänst eller inte fått sina beställningar. Det finns också klagomål på de levererade varornas kvalitet.