Det amerikanska företaget Skullcandy har tillverkat headset i snart 20 år nu, med en image som åtminstone tidigare riktade sig mot actionsportare. Det ger dem en liten annan image än mer propra märken som Bose och Sennheiser, eller rockiga Marshall headphones. Men på ett par true Wireless-headset är utrymmet för markerad image begränsat. Skullcandy Grind ser ut som ett par typiska True Wireless-öronsnäckor. De är lite större än snittet. Det är bara bra för de blir lättare att hantera då, det viktiga är att de inte sticker ut ur örat på ett sätt så de kan fastna i något och det gör de inte.
Etuiet är också större än vanligt och därför lite mindre fickvänligt men det ger en rejäl batteritid, 31 timmar utöver de nio timmar headsetet har, och det är lätt att få ur öronsnäckorna ur etuiet. Nämnas kan också att öronsnäckorna snabbladdas i etuiet och ska få två timmars speltid på tio minuter.
Headsetet fäster i örat med gummipluppar som kommer i tre storlekar. Det blev ett pedagogiskt exempel på att det alltid lönar sig att prova igenom gummiplupparna, för jag tycker att de mellanstora plupparna som sitter på från början sitter bra i mina öron och får musiken att låta bra. När jag lyssnar noggrant på ljudet tycker jag det är lite basfattigt, vilket inte är ovanligt, men för säkerhets skull provar jag även de större plupparna. De sitter betydligt tätare i öronen och plötsligt får jag en helt annan kraftigare bas i musiken, inklusive en rejält uppskruvad mullrande sub-bas på de allra lägsta frekvenserna. Jag tycker dock att headsetet blir lite mindre bekvämt med dessa pluppar i längden då de trycker mer i öronen. För det mesta placerar sig headsetet i det breda band av lurar som låter helt okej, men i vissa låtar med mycket tryck hänger dynamiken inte med, och musiken börjar liksom klippa i taktslagen.
Annons
Även samtalsljudet hamnar i den breda mittfåran där det låter helt okej när man för samtal samtidigt som den jag talar med inte skulle förledas att tro att jag talar direkt i mobilen, burkigheten från headsetljudet går igenom. Även i milt bullriga miljöer går det dock helt okej att föra samtal.
I ett headset för 1200 kronor kan man vänta sig aktiv brusreducering, men det saknas här. Istället får vi en del oväntade bonusfunktioner kopplade till Skullcandys app. Appen har för övrigt en snygg och pedagogisk design som lyfter den över snittet för den här typen av headsetappar.
Hey Skullcandy
Den mest onödiga bonusfunktionen är i alla fall att Skullcandy har en egen röststyrning. För att detta ska fungera måste appen vara aktiv i bakgrunden vilket resulterar i en ikon i statusraden. Sedan kan jag säga “Hey Skullcandy” för att aktivera röstassistenten. Jag måste ta en paus innan jag fortsätter med kommandot. Funktionerna är begränsade. Jag kan ändra volymen, byta låt eller pausa musiken, vilket jag också kan göra med headsetets knappar. Om jag valt Spotify som standardspelare kan jag aktivera det med att säga “Hey Skullcandy, Spotify”. Och jag kan aktivera telefonens egen röstassistent genom att säga “Hey Skullcandy, Assistant”. Det kan jag ju också göra genom att säga Hej Google/Siri och få en mycket bättre röstassistent som kan göra det mesta som Skullcandys röstassistent kan och mycket mer, så denna funktion känns verkligen överflödig.
Desto mer intressant är då att man integrerat Tiles system för spårning av borttappade enheter. Du måste då installera Tiles app och aktivera headsetet där, men du behöver inte i övrigt vara kund hos Tile. När du väl gjort det kan du spåra dina öronsnäckor en och en med appen. När du letar efter dem spelas ett ljud i headsetet, som möjligen är lite för svagt för att höras, särskilt om du är utomhus, men du ser också på signalstyrkan för bluetooth i appen om det bränns och du är nära snäckan.
Liknande funktioner har ju många andra headset, men det är om öronsnäckan är utom räckhåll för bluetooth som Tiles funktion på allvar utmärker sig. Då kommer du nämligen få ett larm med position om någon annan Tile-användare passerat i närheten av den plats där headsetet befinner sig.
Fjärrkontroll till kameran
I appen finns ytterligare småfunktioner, som equalizer där du kan få tydligare ljud för poddar, rikligt med möjligheter att programmera de fysiska knapparna på öronsnäckorna, och ytterligare en udda funktion, att använda knappen på öronsnäckan som fjärrkontroll till mobilkameran. Skullcandy ger det förnuftiga rådet att du inte behöver ha öronsnäckan på dig när du använder den här funktionen.
Knapparna på öronsnäckorna är alltså inte av touch-typ utan fysiska knappar vilket gör att man inte kommer åt dem av misstag. De har olika funktioner för vänster och höger öronsnäcka för kort tryck, dubbeltryck och långtryck. Ytterligare en funktion värd att nämnas är ett genomhörningsläge där mikrofonerna släpper in omgivningens ljud. Däremot pausar headsetet inte automatiskt musiken om du tar av det.
Spårfunktionen och bra batteritid är de främsta argumenten för Skullcandy Grind, emot talar att man gärna hade velat ha aktiv brusreducering och lite bättre musikljud för prislappen.
Betyg:
6/10
Fakta: Skullcandy Grind Typ: True Wireless-headset Vikt: 5 gram per öronsnäcka, 62,5 gram med etuiet Bästa överföringsteknik: SBC/AAC Storlek på högtalarelementen: 6 mm Batteritid: Upp till 9 timmars speltid, 40 timmar med laddningsetuitet Fuktskydd: IP55 Färger: Svart, grå Pris: 1200 kr