Det är mycket med Mercedes system som känns bygglädje. Små funktioner här och där som får det att kännas som om ingenjörerna släppts lösa med fria tyglar och bara haft roligt. Samtidigt har det lett till en del underliga lösningar här och där.
Grundbulten i det hela utgörs delvis av en stor och extremt bred skärm till höger om föraren, men även skärmen bakom ratten som hanterar fartinformation och liknande. Ingen av dessa är till att börja med pekskärmar, något som vi får informerat för oss till stor del handlar om att det inte ska kladdas med fingeravtryck på skärmen. Det gör att styrningen får skötas på annat sätt, tre stycken andra sätt för att vara exakt. Du kan sköta merparten av styrningen via rattens kontroller vid körning, men också via ett klickhjul framför det som ser ut som en växelspak. I själva verket handlar det inte alls om någon växelspak, utan om en upphöjd touchplatta som kan hantera styrning, men även teckenigenkänning via handskrift när du ska söka efter namn och adresser.
Touchplattan i sig fungerar som den ska, men vi blir aldrig riktigt kompisar med handskriftsigenkänningen, vilken även kommer in och bråkar när vi ska försöka navigera i menyerna. Istället fungerar klickhjulet betydligt bättre för inmatning, utom när vi ska skriva in adresser och liknande. Då blir det en hel del snurrande.
Annons
Samma snurrande blir än mer tydligt i Android Auto eller Carplay. Bägge systemen är gjorda för pekskärm och att dra runt med en frikopplad touchplatta eller ett klickhjul är definitivt inte något de designats för. Samtidigt gör det inte så mycket, då vår testbil i företagets E-klass har alldeles för många egna lösningar för att ett utanpåliggande system ska kännas värt det.
Främst handlar det just om skärmen bakom ratten, som delats in i tre zoner. Den vänstra delen sköter alltid hastighetsmätare och liknande funktioner, medan de två andra delarna går att ställa in att visa lite det du känner för. Att få upp navigering eller spellistan från telefonen är inga som helst problem. Samma information visas även på huvudskärmen, som för övrigt är alldeles för bred för att Apples och Googles system ens ska se bra ut.
Just navigeringen väger upp snurrandet med ratten en hel del, eftersom systemet är både snabbt nog och intelligent nog för att haja vad vi vill skriva utan att behöva mata in allt för många bokstäver. Övriga delar av systemet fungerar bra även de, men det är också i de delarna som det hela blir lite förvirrat.
Mercedes har nämligen en uppsjö olika funktioner och tilläggstjänster kopplat till sitt system. Mercede Me är den huvudsakliga mobilappen, som sköter låsstatus, styrning av värme och liknande riktigt bra. Som en separat app finns möjligheten att parkera bilen utan att sitta i den själv. Perfekt om du behöver parkera på en trång plats, då bilen sköter parkeringen själv och du mest behöver stå bredvid med appen för att visa att du är där. Trist nog kostar den funktionen extra via en årsbaserad prenumeration. Prenumerationsdelen återkommer i flera olika delar av de funktioner Mercedes erbjuder, vilket lätt gör att det känns lite snurrigt med vad som ingår. Å ena sidan kan vi tycka att extrafunktioner borde vara inkluderade från start, i alla fall i ett par år. Å andra sidan tillhör kan vi tänka oss att om du köper en Mercedes är nog inte några hundralappar till i prenumerationskostnad något som svider allt för mycket.
Applöst med app
Medan Mercedes Me-appen (med sina tillägg) erbjuder en hel del fordonsinformation åt användaren är läget med appar direkt i bilen inte riktigt på samma sätt. Väder, Internetradio och lokala sökningar via karttjänsten Here finns. För att lira med detta finns även stöd för SIM-kort och mobildata inbyggt. Vill du ha mer än så tar det däremot snabbt slut tyvärr. Just i det fallet kommer Android Auto och Carplay väl in i bilden, då de erbjuder betydligt fler appar men med sämre integrering. Det känns tyvärr lite trist. Särskilt som det finns en uppkoppling i bilen (som kan agera wifi-router om du vill det). Det ska dock sägas att det finns en inbyggd webbläsare om du skulle känna för att använda dig at det för uppkoppling. Vill du inte använda Apples eller Googles tjänster handlar det om koppling via Bluetooth. Även här har dock Mercedes tänkt till och vi hittar såväl trådlös laddning som NFC för lite smidigare uppkoppling.
All info via Bluetooth går att visa upp på vilken av skärmarna du vill och våra testsamtal visar på riktigt bra ljud via handsfree-delen oavsett hastighet eller ljud utifrån.
Mercedes har byggt ett väldigt ingående och robust system för uppkoppling, där vi absolut inte kan klaga på de funktioner som finns. Däremot känns avsaknaden av pekskärm till förmån för de olika alternativa styrsätten inte helt genomtänkt. Det gör inte heller lösningen med de olika prenumerationstjänsterna för olika funktioner till systemet och antalet tredjepartsappar behöver bli fler. Samtidigt är det riktigt roligt med möjligheten att parkera bilen med mobilen.