Ford har en ganska unik ställning bland de bilar vi tittat närmare på under årets första månader. Här kan vi nämligen jämföra enkelt med hur det såg ut förut, då vi testade Fords Sync2-system för ganska exakt två år sedan. Redan då hade uppföljande Sync3 utannonserats, men då bilvärlden inte rör sig lika snabbt med uppdateringar och nya modeller jämfört med mobilvärlden var det Sync2 som var aktuellt under en överskådlig tid just då.
Nu finns dock Sync3 på plats i vår testbil och det har helt klart hunnit hända en hel del med såväl hårdvara som mjukvara sen sist. Hårdvarumässigt utanför skärmen handlar det mest om att samtliga USB-portar flyttats till utrymmet under armstödet i mitten och att kortplatsen för SD-kort tagits bort. Det förstnämnda känns logiskt för att städa upp intrycket något, det sistnämnda för att uppdateringar av kartor (som kortplatsen främst användes till) sköts via USB-sticka numera. Modellen vi testar har även ett vanligt 220-uttag i baksätet, vilket uppskattas av medpassagerare tillsammans med den USB-laddning som även erbjuds. Det finns även wifi inbyggt i bilen, men det är mest tänkt till att ansluta till hemmets nätverk för att sköta uppdateringar av mjukvaran och inte för att fixa någon slags nätverk i bilen.
Nytt system När det kommer till den synliga hårdvaran handlar det om en betydligt bättre skärm, både sett till bildkvalitet och pekvänlighet. Skärmen är även placerad längre ut den här gången, vilket gör att den inte känns lika insjunken och halvt gömd som den gjorde sist.
Annons
Styrning sker antingen via pekskärmsgränssnittet, eller via ratten, där vänstersidan huserar ett styrkors och den högra kontroller för volym och röstnavigering.
Just röstnavigeringen sker faktiskt på svenska denna gång. Tidigare var den enbart på engelska, vilket fortfarande är standard hos andra tillverkare. Fords lösning är inte riktigt lika vass som Apples Siri på att begripa vad vi säger, men faktiskt väldigt nära. Samtidigt kommer Fords egna lösning såklart åt fler funktioner, så att fippla med värme i bilen är inga större svårigheter via rösten. Glädjande nog är röstfeedbacken väldigt mänskligt utformad också, vilket främst märks vid navigering. Den annars väldigt robotlika navigeringsrösten är i det här fallet hyfsat mänsklig och riktigt behaglig.
På skärmen handlar det om ett helt nytt gränssnitt som bakar in såväl infotainmentfunktioner som navigering, klimatanläggning och inställningar för bilen i samma system. Även om det finns väldigt mycket att hitta här är gränssnittet rejält uppstädat sen sist och betydligt mindre grötigt. I huvudsak handlar det om en fast navigeringsmeny i botten för de stora områdena som hanteras, medan huvuddelen av skärmen visar upp aktuell information och inställningar från det valda området.
Varierad applösning Om det är något område som kan kännas lite tillsnurrat och förvirrat är det växlingen mellan olika musikkällor, men på det stora hela handlar det mer om en vanesak att veta ordningen på det området. Det är även där appar kommer in i bilden, löst på ett lite annorlunda sätt än andra tillverkare.
Istället för att ha en bunt appar installerade i bilen bygger Fords lösning istället på att kommunicera med din telefon och kompatibla appar som finns installerade där. Rent praktiskt fungerar det lite som appars stöd för Android Auto eller Carplay, men här med Ford-stöd istället. Bland annat testar vi med Spotify, vars bilanpassade gränssnitt hyfsat snabbt ramlar upp på skärmen under Audio-avdelningen så snart vi godkänt all kommunikation mellan mobil och bil via USB-anslutningen.
Medan lösningen fungerar bra med de appar vi testar handlar det samtidigt om att du själv måste ha koll på vilka appar som har stöd för Fords system. Samtidigt kan det vara bekvämt med vissa förinstallerade appar för lokalt sök av intressepunkter och liknande. Navigationsappen klarar förvisso av en del sådana bitar, men inte riktigt i den utsträckning andra tillverkare erbjuder.
På tal om app är det faktiskt lite tråkigt att Ford lagt ner så pass stor möda med sitt eget system i bilen utan att erbjuda någon som helst form av fristående app. Flertalet biltillverkare erbjuder en app till åtminstone något mobilt format för att se låsstatus, bränslenivåer, position där bilen står parkerad och liknande och i vissa fall även påverka delar av detta. Något sånt saknas helt och hållet i dagsläget för Fords del.
Däremot återfinns såväl stöd för Apples Carplay som Android Auto om du hellre skulle vilja använda dig av de funktionerna än Fords egna. Radio, klimatanläggning och bilens egna funktioner försvinner dock då, även om du kan komma åt dem genom att gå ur mobiltillverkarnas överliggande gränssnitt. Att komma åt bilfunktioner blir som synes lite meckigare med ett extra steg, vilket är en av de främsta nackdelarna med Aundroid Auto och Carplay. Samtidigt är apptödet för dessa två system betydligt tydligare och tillsynes mer utvecklat än den lösning Ford erbjuder, vilket ger dem en fördel.
Stort steg framåt Oavsett om vi sköter kopplingen över klassisk bluetooth, vilket blir ett krav om du använder Windows i mobilen exempelvis, Fords egna mobilkoppling eller Android Auto/Carplay fungerar samtalshanteringen felfritt. Ljudet är bra i bägge riktningar även vid högre hastigheter (något som tyvärr inte gäller för alla biltillverkare) och att hantera samtal är väldigt enkelt från rattkontrollerna utan att ta ögonen från vägen längre stunder.
Det är verkligen uppfriskande att se hur långa steg det faktiskt kan tas mellan generationerna i det här fallet. För skillnaden mellan Sync2 och Sync3 är verkligen natt och dag. Har du rätt appar installerade på telefonen är det egentligen inte mycket du saknar i bilen, även om lösningen med installerade appar i bilen ofta känns enklare i de här fallen. Att det från start finns stöd för såväl Carplay som Android Auto känns också riktigt trevligt, om inte annat för att förenkla just appdelen något.
Samtidigt är det en riktigt tråkig kråka i protokollet att Ford saknar applösning för enklare fjärråtkomst av bilen. Att kolla låsstatus (och låsa om vi glömt det) eller att dra igång värmaren några minuter innan vi sätter oss i bilen har visat sig vara enormt trevliga funktioner som verkligen saknas här. Det är trist, eftersom vi gillar systemet riktigt mycket i övrigt.