-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Om du vil blocka vill Youtube blocka
Youtubes kamp mot annonsblockering blir global

Efter en tids experimenterande inleder nu Youtube en global kampanj mot användare som använder annonsblockerare.
Sedan i somras har Youtube experimenterat med att på olika sätt blockera tjänsten för användare som utnyttjar så kallade adsblockers för att slippa se annonser. De blockerade användarna har uppmanats att antingen stänga av annonsblockering eller betala för en prenumeration.
Nu bekräftar Christopher Lawton, kommunikationschef för YouTube, för publikationen The Verge att man istället för lokala tester har inlett en global insats för att få användare att sluta med adblockers.
Enligt Lawton strider användningen av annonsblockerare plattformens användarvillkor, och tillägger att "annonser stöder ett mångsidigt ekosystem av kreatörer globalt och gör det möjligt för miljarder att få tillgång till sitt favoritinnehåll på YouTube."
Det rapporteras även från användare att annonsblockerare som tidigare kunde kringgå Youtubes blockering inte längre fungerar i samma omfattning som tidigare, vilket kan betyda att Youtube har börjat använda en effektivare teknik för att identifiera när annonser blockeras.