Om du vil blocka vill Youtube blocka
Youtubes kamp mot annonsblockering blir global
Efter en tids experimenterande inleder nu Youtube en global kampanj mot användare som använder annonsblockerare.
Sedan i somras har Youtube experimenterat med att på olika
sätt blockera tjänsten för användare som utnyttjar så kallade adsblockers för
att slippa se annonser. De blockerade användarna har uppmanats att antingen
stänga av annonsblockering eller betala för en prenumeration.
Nu bekräftar Christopher Lawton, kommunikationschef för
YouTube, för publikationen The Verge att man istället för lokala tester har inlett
en global insats för att få användare att sluta med adblockers.
Enligt Lawton strider användningen av annonsblockerare plattformens
användarvillkor, och tillägger att "annonser stöder ett mångsidigt
ekosystem av kreatörer globalt och gör det möjligt för miljarder att få
tillgång till sitt favoritinnehåll på YouTube."
Det rapporteras även från användare att annonsblockerare som
tidigare kunde kringgå Youtubes blockering inte längre fungerar i samma
omfattning som tidigare, vilket kan betyda att Youtube har börjat använda en
effektivare teknik för att identifiera när annonser blockeras.