-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Gammalt och ungt
Xplora köper Doro – ska satsa på abonnemang

Norska tillverkaren av smartklockor för barn, Xplora, har lagt ett bud för att köpa seniormobiltillverkaren Doro.
Xplora har varit och är framgångsrika inom smartklockor för barn, en produktkategori som vuxit snabbt de senaste åren. Nu vill du växa ytterligare genom att ta sig in på marknaden för inte bara de yngsta utan även de äldsta användarna. Detta ska de göra genom att köpa Doro, ett uppköpserbjudande som Doros styrelse rekommenderat att bolaget ska acceptera.
Sten Kirkbak, VD och grundare av Xplora säger i ett uttalande att det är Doros starka försäljning av telefoner som ska kombineras med Xploras egna mobilabonnemang. Xplora säljer sina barnklockor med egna mobilabonnemang, abonnemang som enligt bolaget själva har mycket hög vinstmarginal. De ser det alltså som en möjlighet framöver att tjäna pengar genom att integrera det här arbetssättet även i seniormobilvärlden.
Både Doro och Xplora har stark ställning i Norden, men även i flera av övriga europeiska länder. Doro säljer 1,5 miljoner enheter per år och Xplora har sålt 500 000 smartklockor för barn senaste året.