-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Ny marknad för Xbox
Xbox vill satsa på mobilspel

Det är en marknad som helt enkelt inte går att ignorera enligt spelchefen Phil Spencer.
Microsofts köp av spelföretaget Activision Blizzard King är i hamn, och nu vill man utnyttja deras kompetens för att placera Xbox och Microsofts spelavdelning på kartan. I en intervju i Xbox officiella podcast konstaterar chefen för Microsoft Gaming, Phil Spencer, att en stor del av affären var Xbox som behöver styrka när det handlar om mobilspel.
"Vi måste vara relevanta på mobilsidan, det finns helt enkelt inget sätt att planera framtiden utan att vara på den plattform som större delen av världen spelar på", säger Spencer. "Jag behövde hitta ett team som har haft fantastiska framgångar."
En stor del av framgångarna på mobilmarknaden för Activision Blizzard King beror på utvecklaren King om enbart arbetar med mobilspel och ligger bakom framgångar om Candy Crush-serien och Bubble Witch-spelen.
Även Activision och Blizzard har sin beskärda del av framgångsrika mobilspel, exempelvis har Activision spelet Call of Duty: Mobile och Blizzard Entertainment har Diablo Immortal.
"Sanningen är att om du ska fortsätta att vara relevant inom spel på global nivå måste du hitta ett sätt att vara relevant på den största plattformen, som är mobil", säger Spencer.