Ny marknad för Xbox
Xbox vill satsa på mobilspel
Det är en marknad som helt enkelt inte går att ignorera enligt spelchefen Phil Spencer.
Microsofts köp av spelföretaget Activision Blizzard King är
i hamn, och nu vill man utnyttja deras kompetens för att placera Xbox och
Microsofts spelavdelning på kartan. I en intervju i Xbox officiella podcast
konstaterar chefen för Microsoft Gaming, Phil Spencer, att en stor del av affären
var Xbox som behöver styrka när det handlar om mobilspel.
"Vi måste vara relevanta på mobilsidan, det finns helt
enkelt inget sätt att planera framtiden utan att vara på den plattform som
större delen av världen spelar på", säger Spencer. "Jag behövde hitta
ett team som har haft fantastiska framgångar."
En stor del av framgångarna på mobilmarknaden för Activision
Blizzard King beror på utvecklaren King om enbart arbetar med mobilspel och ligger
bakom framgångar om Candy Crush-serien och Bubble Witch-spelen.
Även Activision och Blizzard har sin beskärda del av
framgångsrika mobilspel, exempelvis har Activision spelet Call of Duty: Mobile
och Blizzard Entertainment har Diablo Immortal.
"Sanningen är att om du ska fortsätta att vara relevant
inom spel på global nivå måste du hitta ett sätt att vara relevant på den
största plattformen, som är mobil", säger Spencer.