Exklusivt: intervju med Motorolas vd

Vd: Motorola förblir eget varumärke

Motorola ska dra nytta av Lenovos styrkor.

Publicerad Senast uppdaterad

Genom att köpa IBM:s PC verksamhet år 2005 ökade Lenovo sin position från nionde största till tredje största PC-tillverkare i världen. Många var då skeptiska i och med att de båda företagens kulturer sågs som radikalt olika. Tio år senare är framgången ett faktum: Lenovo är numera världens största PC-tillverkare – och det med lönsamhet.

Världen blev inte mindre förvånad när Lenovo i januari av 2014 offentliggjorde att företaget skulle köpa upp Motorola Mobility från Google. Affären bär en del likheter med Lenovos förvärv av IBM. Redan under senaste året har Lenovos marknadsandel, kombinerad med Motorolas, klättrat upp från femteplatsen till tredjeplatsen globalt för smartphone-tillverkning. 

Vidare rapporterade Lenovo i början av februari att Motorola sålde 10 miljoner smartphones under fjärde kvartalet 2014, vilket motsvarar en ökning med 118 procent jämfört med samma kvartal året innan. Företaget sa även att Motorola skulle bli ett lönsamt företag inom fyra till sex kvartal.

Rick Osterloh, vd Motorola

Rick Osterloh, president och vd för Motorola, säger till Mobilbusiness vid en exklusiv pressträff att merparten av 2014:s tillväxt dock kan hänföras till Google. 
– Tillväxten vi upplevde förra året skedde när vi var en del av Google.

Han räknar däremot med ännu större tillväxt i år tack vara Lenovos uppköp. På frågan om det i så fall var fel att sälja Motorola – som då börjat växa igen – är svaret nej:
– När Google köpte Motorola upplevde företaget en nedåtgående trend och Google lät oss åtgärda det. Vi kunde då förvandla och omfokusera Motorola, säger Rick Osterloh. Google valde sedan att behålla Android neutral och förbli ett plattformsföretag.

Han berättar vidare att Motorola är precis som det var vid förvärvet och kommer att fortsätta existera som Motorola, men med nya styrkor från Lenovo.
– Vi har nu distribution i regioner där vi tidigare inte haft personal eller distribution på plats. Vi har också en fördel med Lenovos logistikkedja, säger han.

Adrienne Hayes, senior vic president marketing & communication, Motorola

– Heineken har Heineken som huvudvarumärke och sedan Amstel med flera parallellt. De olika varumärkena samexisterar. Motorola är helt självständigt som varumärke men vi samarbetar och samtalar en hel del, säger Adrienne Hayes, senior vice president global marknadsföring och kommunikation.

Att vara en del av Lenovo innebär också att Motorola återigen finns i Kina och kan hämta inspiration därifrån, säger hon.

För höga konsumentpriser
På Mobile World Congress Global Mobile Awards vann Motorola pris för bästa budgettelefon med Moto E, något Motorola är stolta över. Enligt Rick Osterloh går prisutvecklingen i branschen åt fel håll:
– Industrin går åt fel håll för konsumenterna, då priserna blir allt högre. Priserna måste ner, det är det konsumenterna vill, säger han.