Ännu fler än förra året, närmare sagt över 90 000 personer, besökte Mobile World Congress, MWC, mobilbranschens årliga ”kickoff”, som avslutades i torsdags.
Mobilbusiness, som var på plats i Barcelona, samlar här ett urval av affärsnyheter som potentiellt kan förändra antingen branschen själv eller konsumenternas och företagens vardag som mest under närmaste året.
Obs: håll utkik efter vår kommande ”Barcelona Trendspecial”, där vi djuptgående behandlar de tio viktigaste trenderna från årets MWC.
Annons
Internet of Things och 5G Intresset för och tillväxten av Internet of Things, IOT, speglades inte i en enskild huvudnyhet utan i den mängd av nyheter, produktdemonstrationer, initiativ och samtal som handlade om IOT.
Annons
IOT var inte minst i fokus i nyheter och samtal som handlade om den kommande nätverksevolutionen, 5G. En lång rad mobiltillverkare och operatörer uttalade sig om hur viktigt 5G kommer att bli, hur långt man kommit och när man kan räkna med att få se de första riktiga tillämpningarna. Uppskattningsvis blir det vid 2018–2020 och då förmodligen främst 4,5G snarare än 5G. Standardiseringsarbetet påbörjas 2016 och den lär ta sin lilla tid.
5G är en intressant evolution av det mobila nätverket då det är första gången som evolutionen inte i första hand handlar om att öka kapacitet i nätet – även om det spelar en stor roll – utan om att hantera de miljarder enheter som beräknas kopplas upp mot nätet i framtiden.
På MWC presenterade Günther H. Oettinger, EU-kommisionär för Digital Economy & Society 5G PPP:s vision (5G public private partnership) för 5G. – Allt blir digitalt, från bilar till städer till tjänster till maskiner. Den digitala ekonomin håller helt enkelt på att bli Ekonomin. Och 5G kommer att bli infrastrukturen. Allt och alla kommer att använda 5G, sa han.
Utöver IOT ska 5G även handla om att möjliggöra innovation tack vare ”softwarisation” och virtualisering, två i övrigt stora teman på nätverkssidan på MWC. Det ska med andra ord bli enklare för tjänsteutvecklare att laborera med nätverket och ta fram nya tjänster.
Hittills har 5G PPP öronmärkt 700 miljoner euro medan infrastrukturtillverkare lovat att investera fem gånger denna summa fram till 2020. EU-kommissionen kommer även att snart offentliggöra vilka 20 projekt som får 120 miljoner euro för sin forskning om 5G. EU-kommissionen har vidare kommit överens med Korea om 5G-principerna och hoppas att snart uppnå liknande överenskommelser med Japan, Kina och USA.
Kommentar Det är som sagt första gången som en ny generation av mobil infrastruktur inte primärt handlar om att öka kapacitet i nätet. Att 5G-nätverken ska vara programmerbara innebär en ny öppenhet, nya möjligheter för produkt- och tjänsteutvecklare och samtidigt en stor utmaning för nätverksoperatörer – de måste omdefiniera sina affärsmodeller – och även på sikt även för mobila plattformar då nätverket självt blir till utvecklingsplattform.
Google Pay och Samsung Pay siktar mot Apple Pay En rad banker och världens största kortutgivare Visa och Mastercard, vars kärnaffären utmanas av nya mobila betalningstjänster, var mycket synliga på MWC, med såväl nyheter som uttalanden om mobil betalning.
Men det var mobiltillverkaren Samsung med lanseringen av Samsung Pay och webbjätten Google med Google Pay, som fick störst uppmärksamhet. Båda avser att utmana Apples mobila betalningstjänst Apple Pay, vilken enligt pålitliga källor på kortutgivarsidan, fortsätter att växa mycket snabbt i USA.
Samsung Pay, som kommer att låta Samsung s6-användare från och med sommaren betala med mobilen i butik i USA och Sydkorea, liknar Apple Pay en hel del sett till funktionerna, men erbjuder utöver stöd för Near Field Communication (NFC) även stöd för magnetbaserade betalningsterminaler.
För sin del är Google Pay, som sägs lanseras på Googles utvecklarkonferens I/O i maj, en plattform snarare än en tjänst. Sundar Pichai, senior vice president för Android, Chrome och Google Apps presenterade Google Pay på MWC som en plattform som ska låta utvecklare integrera mobila betalningar inuti appar via ett API (application programming interface).
Google Pay, liksom Googles egen betalningstjänst Google Wallet, ska ha stöd för NFC. På sikt ska det även vara möjligt att använda fingeravtryck för autentisering, likt Apple Pay och Samsung Pay. Google har, liksom Apple och Samsung, valt tokenisering som metod för transaktionssäkerhet.
Google Wallet kommer att finnas kvar och använda Google Pay som underliggande plattform.
Kommentar Att Samsung, världens ledande tillverkare av Android-mobiler, och Google, ägaren av Android-plattformen, samtidigt presenterar konkurrerande mobila betalningslösningar – som i övrigt båda liknar den gemensamma konkurrentens tjänst – speglar på ett talande sätt de utmaningar som uppstår i ett ekosystem där plattformsägare och tillverkare är olika entiteter, med olika ambitioner och olika tekniska möjligheter. Men när det kommer till betalningar handlar framgången främst om nytta och användarvänlighet samt, ännu viktigare, om förtroende och frågan är vem av Samsung eller Google får konsumenternas förtroende när det gäller betalning. Pichai har sagt att Google skulle samarbeta med Samsung för att identifiera synergier mellan Samsung Pay och Google Pay.
Google blir MVNO – Facebook för gratis bredband Nej, Google ska inte bli en nätverksoperatör, men företaget kommer att erbjuda egna mobila tjänster tillsammans med en rad operatörer under kommande månaderna. Det sa Sundar Pichai, senior vice president för Android, Chrome och Google Apps när han presenterade Google Pay på MWC. – Vårt mål är att driva på innovation, sa han.
Google räknar även med att börja erbjuda internetuppkoppling via ballong (Project Loon, Link och Titan) inom två år, detta tillsammans med bland annat Telefonica.
För sin del sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg att gratis internetuppkoppling skulle hjälpa operatörer att på sikt öka antalet betalande användare, och hänvisade till Facebooks projekt internet.org, vars app lanserats i sex länder. Den kostnadsfria internettjänsten fick inte befintliga betalande användare att sluta betala för internet, enligt Zuckerberg. Snarare tvärtom, enligt Mario Zanotti, senior vice president of operations på Millicom och samarbetspartner till Internet.org. Enligt honom ledde Internet.org till fler betalande datakunder i Paraguay.
Världens operatörer utmanas alltmer av nya spelare, i synnerhet Facebook och Google, något som är både bra och dåligt, enligt operatörer. Bra för att det utmanar dem att vara mer snabbfotade och bättre på innovation, dåligt för att reglering är till deras nackdel, menade operatörerna Deutsche Telekom, Telefonica, Telenor och Vodafone vid ett rundabordssamtal.
Telekomindustrin kräver tunga infrastruktursinvesteringar medan Internetindustrin inte kräver det. Telekomindustrin är reglerad medan Internetindustrin, som även den erbjuder kommunikationstjänster, inte är det, vilket försämrar operatörernas konkurrenskraft, menade Timotheus Hoettges, vd för Deutsche Telekom Group – Hur kan vi konkurrera med rösttjänster, sms och videotjänster som kostar ingenting? sa han.
Cesar Alierta, vd för Telefonica Group gick ännu längre och krävde likvärdig reglering för likvärdiga tjänster. Han sa även att konsumenterna bör ha möjlighet att porta sitt digitala liv från ett (socialt) nätverk till det andra.
Kommentar Det har under många år varit varje operatörs mardröm: att Google (eller Facebook, eller Amazon) skulle bli operatörer. Internetjättarnas fokus vad gäller tillgång till Internet har hittills handlat om utvecklingsländerna, där relativt få har internet idag, och spås fortsätta handla om det även framgent. Men det finns anledning för operatörer till att oroa sig för Googles nya MVNO-initiativ. Om operatörerna tidigare ”ägt” relationen till kunderna så är det snarare tjänsteleverantörer som gör det idag, och som därmed har möjlighet att erbjuda internetuppkoppling tillsammans med webbtjänster. Ja, over-the-top-tjänster kräver nätverkskapacitet och därmed operatörer. Ja, digitala tjänster spelar en så stor roll i våra liv att man måste se över portabilitetsfrågan. Det är dock tveksamt att någon myndighet kommer att reglera internetaktörer såsom man reglerat operatörerna. Det handlar snarare här för operatörerna om att hitta nya typer av samarbeten kring konsumenttjänster och ett förnyat fokus på företagsmarknaden, i synnerhet inom IOT. Det MWC visade i år är att mobilbranschen har blivit ett ekosystem, med en mängd olika typer av aktörer, där de som framöver lyckas är de som hittar de rätta samarbeten. Tiden där en typ av aktör driver hela utvecklingen är officiellt över.
Apple Pay, Iphone 6 och Apple Watch Apple närvarade inte på MWC, vare sig med en monter eller på scen, varför då inkludera företaget i vår lista? Helt enkelt för att Apple var den så kallade vita elefanten i rummet. Diskussioner om Samsungs nylanserade flaggskepp s6 handlade ofta om en jämförelse med Iphone 6. Lanseringen av Samsung Pay och Google Pay fick alla att diskutera Apple Pay och huruvida Samsung och Google hade en chans att konkurrera med Apple. Apple Watch, vars lanseringsevent hålls nästa vecka, var på allas läppar i samband med lanseringen av olika wearables.
Kommentar Varje år finns en elefant i rummet och den platsen har Apple haft ett par år i rad. Google och Facebook, som även de haft den rollen under några utgåvor av MWC, har istället valt att vara med på mobilmässan, inte bara med keynote utan också med en del medarbetare på plats. Men att säga att Apple inte var på plats stämmer inte riktigt. Apple säkerställde genom ett par aktiviteter att det skulle vara Apple man pratade om. Apple bjöd in till Apple Watch-lanseringseventet två dagar före MWC. På samma dag som Samsung skulle visa upp sin s6 startade Apple en kampanj som skulle visa hur bra Iphone 6-kameran är. Många av de mobila produkter och tjänster som visades upp var måna om att berätta att de skulle finnas med i Apple Watch. Det finns med andra ord olika sätt att synas och sätta agendan på MWC.