-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Snapchatta pengar till vänner
Snapchat lanserar Swish-konkurrent

Snapchat och Square lanserar mobila betallösningen Snapcash.
Snapchat meddelade på måndagen att man lanserar en ny betaltjänst, Snapcash, för att låta användare skicka och få pengar från vänner via meddelandeappens funktion för privata meddelanden.
Tjänsten, vilken alltså påminner om svenska Swish, är ett samarbete med det mobila betalföretaget Square, som ska ansvara för alla betalkortsuppgifter. Med tanke på att fem miljoner Snapchat-användare fick sina konton hackade under nyårsafton 2013 och att senast i oktober i år så läckte tusentals privata foton från Snapchats servrar, låter det som en vettig lösning.
Square erbjuder redan de egna användarna samma tjänst, Square Cash, genom sin egen app. För Square innebär alltså samarbetet potentiell tillgång till Snapchats 100 miljoner användare, och en i huvudsak ung målgrupp som inte annars skulle ladda ner en privatekonomiapp i första taget.
Inga detaljer om dealen mellan Snapchat och Square avslöjas, och vad Snapchat tjänar på den är något oklart. Mobilbusiness har tidigare rapporterat om att meddelandeappen skulle ha en betaltjänst på gång, men nuvarande lösning tycks innebära att det är Snapchat som betalar Square för tjänsten.
Snapcash kan dock bli betydande om Snapchat på allvar börjar rulla ut den annonsförsäljning man har börjat med. Samtal om samarbeten med bland annat Vice och Buzzfeed, för en sektion tillägnad content i form av artiklar, musik och video tycks peka på det. Men den fullständiga affärsmodellen för meddelandetjänsten, ändå värderad till hisnande 10 mijarder dollar, är ännu något oklar.