Uppgraderad
Snapchat sållar sig till 10-miljardersklubben
Bild: Ryan Nagelmann
Stjärnskottsappen värderad till lika mycket som Spotify vill vara värt.
Snapchat börjar kunna det här med att få investerare att öppna plånboken. I sin nu pågående investeringsrunda har Kleiner Perkins Caufield & Byers gått med på att investera 20 miljoner dollar (140 miljoner kronor) i bolaget – och värdera det till 10 miljarder dollar (70 miljarder kronor) Det rapporterar Wall Street Journal, men hänvisning till källor med insyn i ärendet.
Rekordsnabb popularitet
Meddelandeappen, med vilken man kan skicka färglatt nedkluddade meddelanden, bilder och videos, vilka förstörs när mottagaren har sett dem, har rekordsnabbt skaffat sig 100 miljoner användare. Och nu ser alltså värderingen av Snapchat ut att ha accelererat i samma hastighet. För ett år sedan värderades företaget till 2 miljarder dollar och i somras investerade ryska finansmannen Yuri Milner i en tjänst vars värdering då var 7 miljarder dollar.
Facebook nobbas och kopierar
Snapchat var alltså inte alls så fel ute som som experter och analytiker gjorde gällande när man tackade nej till Facebooks erbjudande om att köpa tjänsten för 3 miljarder dollar i november förra året.
Om användarpopulartiten råder det ingen tvekan. Facebook lanserade efter Snapchat-nobben sin egna version av appen, Slingback, och sedan i somras kan Instagrams variant, Bolt, laddas ner i utvalda länder. Som en jämförelse till Snapchats mångmiljardsvärdering kan nämnas att Facebook år 2012 köpte Instagram för en miljard dollar.
Betalningstjänst på gång?
Värderingsivern är mer svårförklarad. Det tre år gamla företaget ännu inte har redovisat hur det ämnar tjäna pengar på sin gratis-tjänst. Annonser och sponsrade meddelanden framstår som självklara möjligheter, och som Mobibusiness har rapporterat tycks man kika på att erbjuda sin användare att betala och överföra pengar med Snapchat. Men ännu är det alltså endast fler namn på den numera långa investerarlistan som står för intäkterna.
Spotify värt lika mycket - eller inte ens hälften?
Som ännu en jämförelse kan tas Spotify som efter sex år i maj i år hade skaffa sig 40 miljoner användare, av dessa 10 miljoner betalande. Forbes gjorde då en “quick and dirty” uträkning på bolagets värde genom att uppskatta prenumerationsintäkterna till 1,2 miljarder dollar och därefter, i en jämförelse med musiktjänsten Pandoras värde, gångra dessa med 6,9:
– 8,3 miljarder dollar. Det är utan att räkna med annonsinntäkter och företagssamarbeten. Hur som helst är det säkert att säga att Spotify numera ingår i 10-miljarderdollarsklubben, fastslog tidskriften.
Men i den senaste finansieringsrundan av Spotify, i november förra året, värderades bara bolaget till 4 miljarder dollar. Och det var vad Google ska ha varit beredda att betala för musiktjänsten i december förra året, innan man gav la ner förhandlingarna.
Spotify hade krävt 10 miljarder dollar.
Källa