Försöker med allt

ROG Phone - Asus spelmobil i stort test

ROG Phone på bilden har nu en uppdaterad syskonmodell kallad ROG Phone 2.

Asus ROG Phone är på många sätt den mest extrema spelmobil vi testat. Det räcker ändå inte till för att övertyga oss om att det behövs särskilda spelmobiler.

Publicerad Senast uppdaterad

Betyg

Telefoni & Data
9/10
Media & Skärm
8/10
System & program
8/10
Användarupplevelse
8/10
Material & kvalitet
8/10
Totalbetyg
82%

Snabb

Ekosystem av tillbehör

Inte vattentät

Bökigt att konfigurera specialfunktioner och tillbehör

ANNONS: Köp ROG Phone här!

Vissa telefoner är lätta att testa. Man kan redan tillverkarens systemversion och vet ungefär vad man ska säga om den, man jämför kameran med andra mobilkameror och formulerar ett omdöme, man mäter prestanda, bedömer skärmen, jämför pris med specifikationer och skriver ner vad man tycker.

Att Asus ROG Phone inte är en av de telefonerna förstår jag redan när jag får paketet med telefonen. Det är en resväska med hjul, i största laget för att kunna räknas som kabinväska på flyget. Jag öppnar den och den är full med prylar, specialtillbehör skapade enbart åt ROG Phone. Det här är alltså tillbehör du kan köpa till, de ingår inte med mobilen.

Om man skulle bortse från tillbehören, vilket jag inte kommer att göra, är själva telefonen full med speciallösningar även den, från överklockad processor till tryckkänslig ram, specialskärm och dubbla USB-portar. Asus skickar med ett 27-sidigt dokument som Reviewer’s Guide, för att jag inte ska missa något av allt de gjort med telefonen. Om vi satte poäng på hur mycket energi man lagt ner på att designa en telefon skulle ROG Phone redan ha tjänat ihop sitt toppbetyg.

ROG står för Republic of Gamers, och är alltså Asus varumärke som riktar sig till esportare och de som är mer än milt spelintresserade. Asus största affärsområde är ju datorer, och där är spelriggar givetvis en viktig nisch bland flera. Om spelmobiler utgör en liknande nisch bland mobiltelefoner är mindre klart, men om någon mobil klarar av att karva ut en sådan nisch på ren viljestyrka så är det ROG Phone.

Imagen viktig

Vad utmärker en gamerprodukt, oavsett om det är en dator eller mobiltelefon från, säg, en businessprodukt? Den cyniske skulle säga imagen. Och image får du helt klart med ROG Phone. Telefonen är formad på klassiskt gaming-maner, med udda polygoner på baksidan. Även fingeravtrycksläsaren är en udda polygon på baksidan, och här får form gå före funktion, för den är lite svår att hitta med sin udda placering bland alla designelement.

Designspråket får följa med inuti telefonen, med ett eget androidskal som följer estetiken. Telefonen har ett prestandaläge som du aktiverar genom att krama telefonens ram. Du kan inte missa när det är igång, för bakgrundsskärmen ändras med en animering av någonting glödande som öppnas, och alla appikoner får röda ramar. Imagen är det inget fel på!

Just prestanda borde ju vara något som gamers efterfrågar i mobilen. Samtidigt har man ju som mobiltillverkare inte så mycket att spela med- Alla toppmobiler har ju något av marknadens snabbaste chipset, i detta fall Snapdragon 845. Asus säger att de använder handplockade processorer, vilket tillsammans med vätskekylningen gör att processorn kan överklockas till 2,9 GHz.

Detta sker i prestandaläget, kallat X Mode. Prestandaläget optimerar även minnesanvändningen till den app som ligger i förgrunden, samt, ett måste i gamersammanhang, har en panel som skimrar i olika färger på mobilens baksida. Hur mycket prestandaläget påverkar i praktiken är svårt att säga. Jag kör ett antal prestandatester, med och utan X-läge. I bägge lägena presterar telefonen utmärkt, vilket säkert det generöst tilltagna arbetsminnet bidrar till, och ett snäpp bättre än andra mobiler med Snapdragon 845. Jag får också konsekvent bättre resultat med prestandaläget på än när det är avslaget, vilket knappast kan vara en slump. Å andra sidan är skillnaden i snitt mindre än två procent. Jag kan tänka mig att effekten blir större om man bott in sig i mobilen ett tag och har betydligt mer appar som stjäl processorcykler i bakgrunden. Prestandatester stjäl ju redan nu per definition åt sig systemets alla resurser, med eller utan prestandaläge.

Till X-mode hör förresten en cool instrumentpanel som visar temperatur för systemet, processorer och grafikprocessorer (jag kan inte föreställa mig att cpu och gpu sitter så långt från varandra i en mobil att de har någon större temperaturskillnad, men vad vet jag?). Man ser vilken klockfrekvens de kör på för närvarande och hur mycket minne och lagring som används. Här kan du också per spel välja hur mycket bakgrundsaktivitet som tillåts och skärmens uppdateringsfrekvens.

Snabb skärm

Skärmen är av Oledtyp med högre maximal uppdateringsfrekvens än normalt, upp till 90 Hz, och en responstid på 1 ms. Upplösningen är HD, det vill säga 2160 x 1080 pixel. Oledskärmar har färre bildpunkter i vissa färger vilket gör att upplösningen egentligen är något lägre än full HD. Kanske prioriterar man som gamer högre framerate framför högre upplösning.

Det är oklart vilken effekt den högre uppdateringsfrekvensen har. Video är ju begränsad av inspelningens hastighet, så det är framför allt i spel med 3d-grafik man kan tänkas märka skillnad. Jag reagerar på att skärmen känns skarp och krispig, nästan på gränsen till att det är ett problem. Ibland när jag tittar på film kan jag se enskilda färgpunkter slå igenom som små knappt märkbara färgblixtar där de inte borde. Det är inte en stor grej, och jag vet inte vad det beror på, men det kan alltså vara värt att påpeka att den höga uppdateringsfrekvensen inte automatiskt förvandlar skärmen till en superskärm.

ROG Phone ger dig stor kontroll över dessa funktioner. Med kläm på ramen (som du i och för sig kan konfigurera om till annan funktion) slår du av eller på prestandaläget oavsett vad du håller på med: Du kan växla skärmens uppdateringsfrekvens i ett spann mellan 60 och 90 hertz och du kan slå av och på HDR-färgåtergivning på skärmen. Men det är ganska svårt att uppfatta någon skillnad. Det känns som om ROG Phone är en ungefär lika bra spelmobil utan prestandaläget och 90 HZ-skärmen på, och att de flesta toppmodeller är bra spelmobiler.

Kameran inget att skämmas för

Kameran är i alla fall en funktion som är mindre viktig vid spelande. Å andra sidan är det just bra kamera som ofta urskiljer toppmodellerna från de lite billigare telefonerna och ROG Phone är ju inte en billig telefon. Den har inte heller dålig kamera. Här finns dubbla kameralinser där den ena kan användas för att ta vidvinkelbilder. Den andra ger mig över lag skarpa bilder med bra färgåtergivning, även i inomhusbelysning. De dubbla kamerorna kan också som brukligt är användas för artificiell oskärpa. Du kan själv justera djupeffekten, se på skärmen innan du tar bilden och resultatet blir rätt bra över lag. Det är inte en kamera som kommer att vinna pris för bästa mobilkamera, men inte heller en kamera som gör mig besviken sett till prislappen.

Så här långt är det en bra toppmobil och en bra spelmobil, men en dyr sådan utan självklara fördelar som motiverar prislappen, ens för gamers. Det finns dock fler specialanpassningar. En av dem är så kallade Air Triggers. Den tryckkänsliga ramen kan användas som spelknappar, motsvarande spelkonsolknapparna L1 och R1. Det finns faktiskt tre tryckkänsliga punkter, så att du har två knappar även i stående läge. De tryckkänsliga områdena är väl placerade, nära hörnen, men inte så nära att du kommer åt dem bara genom att hålla i telefonen, och det är smart att de bara är aktiverade när du spelar spel.

Att aktivera dessa knappar är däremot inte nödvändigtvis trivialt. De flesta mobilspel är ju anpassade för att du trycker på skärmen, så vad de virtuella knapparna kan göra är att motsvara tryck på en viss punkt på skärmen. Du kan själv ställa in var, per spel, men gränssnittet för att göra det är inte helt intuitivt.

En annan specialdetalj är att det faktiskt finns två USB-portar på mobilen, en i botten och en på vänster långsida. Tanken är att du ska kunna spela liggande spel medan du laddar utan att laddsladden är i vägen. Dessutom fungerar långsideskontakten som dockningsport för tillbehören.

Alla dessa tillbehör

Därmed har vi kommit till resten av prylarna i väskan från Asus. Telefonen i sig kostar 10 000 men köper du på dig hela paketet med tillbehör kommer du upp i ytterligare 9000 kronor. Men det är inte troligt att du vill ha alla tillbehör, då de har delvis överlappande syften.

Ett av tillbehören följer faktiskt med, en fläkt för luftkylning av mobilen. Den spänns fast i sidoporten och innehåller förutom fläkt en USB C-port och ett till 3,5 mm-uttag för headset, ifall du tycker att den sladden också är i vägen när du spelar med telefonen i liggande läge.

Jag undrar om en fläkt tryckt mot telefonens baksida har så värst mycket effekt på telefonens temperatur och prestanda. De prestandatester jag kör ger inget tydligt svar. Jag får inte bättre resultat med än utan fläkten. Men det är ju hursomhelst inte ett tillbehör man betalat extra för så man kan ta fram det om man märker av att telefonen blir väldigt varm när man spelar.

Tre av tillbehören handlar om att ansluta mobilen till storskärm för att göra den till en spelkonsol, men lösningarna ser lite olika ut. Enklast är vad man kallar Professional Dock, som också är den lösning som är mest realistisk att ha med sig i väskan. Du ansluter till den via USB-porten, och du får i gengäld möjlighet att ansluta till skärm via HDMI, samt två USB-portar för mus, tangentbord eller andra tillbehör. Det hela är inte olikt de dockningslösningar som Samsung och Huawei har till mobilen.

Desktop Dock känns som en mer spelinriktad dockningsstation. Här får du förutom fyra USB-portar för tillbehör och HDMI-port till skärm, ethernetport, fläktkylning av mobilen, mikrofonuttag, ytterligare två displayportar, minneskortplats med mera med mera. Du kan konfigurera kortkommandon för spel till enskilda tangenter på ett tangentbord, ja du kan mer eller mindre konvertera din telefon till en e-sportrigg. Om någon verkligen spelar mobilspel på detta sätt vet jag inte, men frågan har ju hursomhelst inte heller varit aktuell förrän Asus gjort det möjligt.

Vill du fortfarande spela mobilspel på stor skärm men inte fullt så uppriggat finns det även en trådlös variant. ROG Phone har stöd för WiGig, som är en wifi-variant med höga hastigheter och låg latens med frekvenser på 60 GHz. Dessa går inte genom väggar så tekniken fungerar bäst som sladdersättare mellan enheter i samma rum. Du behöver förstås något som pratar WiGig att koppla upp mobilen mot, och till det har du Asus WiGig Display Dock som låter dig koppla upp mot en skärm trådlöst.

Asus har tagit hjälp av tillbehörstillverkaren Gamevice för att göra spelkontroller till Rog Phone, och även om man rekommenderar dem i kombination med WiGig-dockan finns det inget som hindrar dig från att använda dem med bara mobilskärmen.

Spelkänslan i spelkontrollen som ger dig knappar och styrspakar på bägge sidor om skärmen är förstås utmärkt, men om spelet du spelar inte är förkonfigurerat för att hantera spelkontroller, vilket till exempel Asphalt 9 som kommer förinstallerat är, får du ett ännu mer digert arbete att konfigurera upp kontrollerna än för airtrigger, och man måste vara rätt hängiven gamer för att ge sig på det.

Mycket att konfigurera

Med dessa tillbehör kan man alltså få telefonen att härma en stationär gamingdator, eller en spelkonsol av typen Playstation/Xbox. Sedan finns det ju portabla spelkonsoler också. Man kan argumentera att mobilen ÄR den optimala portabla spelkonsolen, men det har inte hindrat Asus från att göra ett tillbehör även för detta. Det leder oss till det kanske märkligaste tillbehöret, Twinview Dock. Pluggar du in telefonen i denna kluns får du en skärm till nedanför mobilens skärm. Eller kanske snarare en telefon till under din mobil? För de två skärmarna lever i högsta grad separata liv och du kan starta separata appar på dem.

Det finns tyvärr bara exakt ett spel som stödjer de dubbla skärmarna, men även för andra spel är tanken att du till exempel ska kunna använda den andra skärmen som chattfönster eller livestream. Du kan även använda den som pekplatta till den övre skärmen. Tyvärr är funktionerna dåligt dokumenterade vilket gör Twinview Dock onödigt svåranvänd. Manualen, även på nätet, är extremt rudimentär och talar bara om hur jag sätter i och tar ur telefonen ur dockan.

Det här får illustrera de två huvudsakliga problemen med ROG Phone. Det ena är att det råder en slags hönan eller ägget-situation för dedikerade spelmobiler. Så länge det finns få spelmobiler och dessa inte är standardiserade i sina spelinriktade extrafunktioner finns det också få spel som stödjer dessa extrafunktioner, och när inga spel stödjer dem lär få välja att köpa en spelmobil.

Det andra problemet är att användaren då blir hänvisad till att själv anpassa tillbehören för att kunna dra nytta av dem i sina spel. Detta är även i bästa fall ett jobb som kräver viss hängivenhet, och tyvärr har Asus inte gjort det lättare med sitt ibland bökiga användargränssnitt för funktionerna och bristfällig dokumentation.

Jag vill gärna att det ska finnas en nisch för spelmobiler, om inte annat för att det skapar större variation på mobilmarknaden. Men för att det ska bli verklighet krävs det förmodligen hårt och långvarigt arbete från mobiltillverkarna. Om Asus ROG Phone är första steget på den vägen återstår att se.

Å andra sidan

Erik Mörner: Jag börjar med att koppla in telefonen till en stor teve. Efter att jag anslutit hdmi och strömadaptern till dockningsstationen är jag igång och styrreglage visas på telefonens skärm medan teven helt är vigd åt spelvyn. När jag tar telefonen ur dockningsstationen kan jag fortsätta spelet i telefonen precis där jag avbröt. Med telefonen ansluten får jag välja om jag ska styra med tryck eller genom att luta på telefonen. Är grafik, skärmen och upplevelsen av spelet i telefonen bra? Ja, definitivt. Är mervärdet att kunna spela på teven stort? Nej. Fungerar det lika bra eller bättre än en spelkonsol? Nej, inte alls. Skulle jag se till att ha med mig dockningsstationen för att kunna utnyttja den? Nej säkert inte. Rog Phone bjuder på häftiga lösningar, men skiljer sig trots det inte särskilt mycket från en flaggskeppsmobil, vilken som helst, och övertygar mig inte om att det behövs särskilda spelmobiler.

Frågor & svar

Påverkar prestandaläget batteritiden? Ja, jag provar att köra vårt videotest och får med HDR, 90 Hz skärmfrekvens och X-Mode påslagna 6,5 timmars batteritest i stället för 8,5 timmar utan.

Finns det skyddande skal att köpa till ROG Phone? Jadå. Med oregelbundna polygoner och hål för den lysande loggan.

Hur är högtalarljudet? Asus har inte glömt det heller, telefonen har rejält tilltagna stereohögtalare med bra ljud. Här jan vi också nämna kraftig och varierande vibratorfeedback.

Ett alternativ

Spelmobil: Är det högre uppdateringsfrekvens på skärmen som lockar dig har Razer Phone 2 en ännu vassare skärm. Vill du åt designen och lite spelorienterade tillbehör är Xiaomi Black Shark ett billigare alternativ.

Testbild

Kameran tar fullgoda bilder både i dagsljus och lite sämre inomhusbelysning.

ANNONS: Köp ROG Phone här!

Betyg

Telefoni & Data
9/10
Media & Skärm
8/10
System & program
8/10
Användarupplevelse
8/10
Material & kvalitet
8/10
Totalbetyg
82%

Fakta

Allmänt

Modell ROG Phone

Tillverkare Asus

Lanseringsdatum 2018-12-01

Mått 158,8 x 76,2 x 8,3 mm

Vikt 200 g, 100 %

Pris 10000 kr

System Android

Systemversion 8.1

Chipset Snapdragon 845

Processor 4 x 2,96 GHz , 4 x 1,7 GHz

Nät

GSM-band 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz

3g-band 850 MHz, 900 MHz, 1900 MHz, 2100 MHz

LTE-hastighet Cat 12 (600 Mbit/s ner, 150 Mbit/s upp)

4g-band Band 1 (2100 MHz), Band 3 (1800 MHz), Band 4 (1700 MHz), Band 7 (2600 MHz), Band 8 (900 MHz), , Band 20 (800 MHz), Band 38 (2600 MHz TDD)

Dubbla simkortsplatser Ja

Skärm

Mått 6 tum, 90 %

Upplösning 2160 x 1080 pixel

Pixeldensitet 402 ppi, 95 %

Typ AMOLED

Minne

RAM-minne 8 GB, 81 %

Lagringsminne 128 GB

Tillgänglig lagring 109 GB

Minneskortplats Nej

Kamera

Upplösning 12 + 8 Megapixel, 20 %

Kameraknapp Nej

Fotobelysning Fotolampa

Videoinspelning, upplösning 3840 x 2160 pixel

Frontkamera Ja

Upplösning på frontkameran 8 megapixel, 33 %

Anslutningar

Anslutningskontakt USB Typ C

Hörlursuttag Ja

Bluetooth 5.0

Wifi 802.11 a/b/g/n/ac

GPS Ja

Batteri

Kapacitet 4000 mAh, 80 %

Uppmätt videotid 8 tim, 24 min

Trådlös laddning Nej

Geekbench 4 4050

Övrigt

Tålig Nej

FM-radio Ja

NFC Ja

Fingeravtrycksläsare Ja

Stereohögtalare Ja

Benchmark-tester

Antutu 7.0 299609

Geekbench 4: CPU Single-core 2546

Geekbench 4: CPU Multi-core 9569

Geekbench 4: Compute 14612

GFXBench Manhattan ES 3.0 Onscr. 59 FPS, 68 %

GFXBench T-Rex Onscreen 60 FPS

3DMark Slingshot Extreme OpenGL 4725

3DMark Slingshot Extreme Vulkan/ 4166

Google Octane 18161, 44 %

Jetstream 1.1 94,605

Snabb

Ekosystem av tillbehör

Inte vattentät

Bökigt att konfigurera specialfunktioner och tillbehör