Genomtänkt spelmobil

Xiaomis spelmobil Black Shark testad

Jag är osäker på om det finns något behov av en särskild spelmobil, men är du säker är Xiaomi Black Shark ett utmärkt val.

Publicerad Senast uppdaterad

Betyg

Telefoni & Data
8/10
Media & Skärm
7/10
System & program
8/10
Användarupplevelse
8/10
Material & kvalitet
8/10
Totalbetyg
78%

Prestanda

Priset

Batteritiden

Spelkontrollen fungerar med få spel

Ingen minneskortplats

Saknar 4G på 800 MHz

När andra tillverkare gör mer än en toppmodell brukar det främst vara storleken på skärmen som skiljer. Xiaomi tänker lite annorlunda. Man har nu fyra modeller med Snapdragon 845 som chipset, alla i ungefär samma format. Mi 8 är den allmänt prisvärda toppmodellen, Mi Mix 2s är den experimentella modellen där man tar ut svängarna lite med skärm- och sensorteknik, Pocophone F1 är billig med snabbast möjliga chipset och inte mycket annat. Och så har vi Black Shark, spelmobilen.

Spel är prestandakrävande så det är logiskt att välja en mobil med snabbaste chipsetet till det, men det går naturligtvis utmärkt att spela spel även på de andra tre modellerna. Exakt vad fokuset på spel tillför ska vi titta närmare på strax.
På designen märks det i alla fall direkt, telefonens baksida påminner om designen på speldatorer med märken som Razer, ROG, Omen och Predator: Mycket polygoner och metall med glasdetaljer. Jag gillar det bara för att det gör telefonen annorlunda mot nästan alla andra toppmodeller från i år. Telefonen är lite tjockare än genomsnittet men är greppvänlig och har dessutom extrastort batteri under skalet.

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

Jag kommer direkt från Pocophone F1, en telefon jag var ljum till, till Black Shark i mitt testande, och det är en omedelbart märkbar klasskillnad på det mesta, från skärmkvalitén och dess respons till vibratorfeedbacken vid skärmtryck.

Skärmen är skarp och ljusstark, men kan inte skryta med 120 Hz uppdateringsfrekvens som den konkurrerande spelmobilen Razer har. Jag är dock tveksam till att det skulle spela någon roll i praktiken. Däremot märker jag att skärmen skiftar i ljusstyrka lite mer när jag vinklar den än på dyrare telefoner. När jag skrollar i till exempel Chrome känns det också som att skärmbilden “trycks ihop”. Båda sakerna är märkbara när jag granskar skärmen, men inget är på en nivå där det direkt stör mig, och i det dagliga användandet tycker jag att det är en bra

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]skärm.

Kameran är inte prio på Black Shark, det märks, men den tar för den skull inte katastrofala bilder. Färgåtergivningen känns naturlig och detaljåtergivningen är i alla fall bra nog för mobilskärmen, även om man märker skillnaden mot andra toppmodeller när man zoomar in på datorskärm. Svagheter är stora kontraster och bilder i svagt ljus.

Systemet i telefonen är inte Xiaomis gränssnitt Miui som man annars brukar hitta i Xiaomis mobiler, utan en strippad Androidversion som ligger nära den som Google själv använder i sina telefoner. Det innebär att det finns väldigt få förinstallerade appar. Från Xiaomis sida har vi i princip bara en filhanterare, en röstinspelare och ett verktyg för att föra över innehållet från din gamla telefon till en ny.
Det gör att det inte finns så himla mycket funktioner i systemet att berätta om, men för oss som gillar Android i ren version, och det verkar de flesta av er föredra, är det en trevlig telefon att använda.

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

Helt annorlunda blir dock telefonen om du slår om skjutreglaget som finns på dess ena sida. Då kickar nämligen spelläget igång, som är ett helt annorlunda menysystem. Här får du inga notifieringar, och kan även om du vill stänga av telefonsamtal och alarm för att inte bli störd. Dessutom försätts telefonen i ett särskilt prestandaläge. Appar i bakgrunden stängs ned och spänning och frekvens på processorn ska justeras.

Det är oklart hur mycket effekt detta har på prestanda. När jag kör prestandatesterna får jag samma utmärkta resultat oavsett om jag kör i normalläge eller spelläge, men det kan bero på att telefonen detekterar prestandatesterna och kör i prestandaläge oavsett vad jag ställt in telefonen på när jag startar appen. Att appar förhindras att gå igång i bakgrunden är ju dock en fördel oavsett.

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

Med Xiaomis mobiler brukar ett gummiskal följa med, men här är det istället en svart plastram. Och en spelkontroll. Plastramen behövs för att man ska kunna klicka fast spelkonsolen i telefonen, vilket inte känns som en helt klockren lösning, det borde gå att fästa spelreglaget utan en särskild ram.

Kontrollen är försedd med bluetooth, laddas separat, och klickas som sagt fast på telefonens kortsida efter att ha parats ihop med telefonen. Här finns ett antal knappar och en joystick som är steglös i alla riktningar. Greppet känns bra med telefon i hand.

Att hitta spel som kontrollen fungerar till är däremot inte självklart enkelt. Jag provar till exempel Evoland, som använder traditionell fyrvägsstyrning, men misslyckas inte bara med att få joysticken att funka. Jag får inte spelet att funka över huvud taget.

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

I The room: Old Sins låter joysticken dig inte panorera runt i rummet eller tillför någon funktion över huvud taget. Och i Asphalt 8 tvärnitar bilen så fort jag drar i joysticken. Den verkar aktivera skärmtryck i nedre vänstra hörnet, som i alla fall en del spel använder för styrning, och faktiskt, när jag testar PUBG Mobile fungerar spelkontrollen bra, och där tycker jag absolut att det tillför något att ha riktiga knappar i stället för att styra spelet med mobilens skärm.

Det stora batteriet kommer så klart till användning när du spelar batterikrävande spel. Även för övrig användning ger den utmärkt batteritid, och jag behöver inte ladda den på flera dagar vid normal användning som jobbtelefon.

Jag gillar Black Shark spontant, för dess rena system och design som sticker ut, och sett till funktioner och prestanda är den klart prisvärd. Att spelkontrollen inte tillför så mycket värde som jag hoppas beror mer på att de flesta Androidspel inte väntar sig en spelkontroll och därför inte är skrivna för det. Det är förstås inte Xiaomis fel, men gör ändå att värdet av en särskild spelmobil inte känns helt självklart. Känner du däremot att en spelmobil med genväg till ett särskilt stör ej/prestandaläge är just vad du letat efter och är beredd på att handkontrollen kommer att funka i långtifrån alla spel tror jag inte att du kommer att bli besviken på Black Shark, då det är en utmärkt telefon även bortsett från spelfunktionerna, och dessutom till ett attraktivt pris.

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

Å andra sidan

Erik Mörner: Jag tycker Black Shark gör en hel del rätt, men telefonen får mig ändå att ställa frågan vad som egentligen gör en mobiltelefon till en spelmobil. Ett särskilt spelläge där du slipper bli störd när du spelar har ju flera tillverkare sedan tidigare (läs till exempel Samsung) och det gör ju deras telefoner likvärdiga denna även på spelområdet. Skillnaden är då att de andra är bättre och erbjuder fler funktioner på andra områden som kamera och annat man värderar högt de gånger man inte spelar. Black Shark blir främst något du köper för utseende och attityden, till exempel eftersom den har blinkande logotyp på baksidan som lyser när du växlar till spelläget.

Frågor och svar

Finns minneskortplats? Nej, bara dubbla simkortplatser.

Något mer som saknas i telefonen? NFC finns inte, och inte heller stöd för 800 MHz-bandet för 4G, vilket ger sämre 4G-täckning med telefonen i Sverige.

Men headsetuttag finns? Sorry. Men adapter följer med.

Ett alternativ

Om det framför allt är en billig toppmodell du vill ha är Asus Zenfone 5Z mer balanserad, med bättre kamera.

Testbild

[[{"attributes":{},"fields":{}}]]

Bilder med kraftiga kontraster blir lätt över- eller underexponerade.

Betyg

Telefoni & Data
8/10
Media & Skärm
7/10
System & program
8/10
Användarupplevelse
8/10
Material & kvalitet
8/10
Totalbetyg
78%

Fakta

Allmänt

Modell Black Shark

Tillverkare Xiaomi

Lanseringsdatum 2018-09-10

Modellnummer SKR-A0

Mått 161,6 x 75,4 x 9,25 mm

Vikt 190 g, 95 %

Pris 6000 - 7000 kr kr

System Android

Systemversion 8.1

Chipset Snapdragon 845

Processor 4 x 2,8 GHz , 4 x 1,8 GHz

Nät

GSM-band 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz

3g-band 850 MHz, 900 MHz, 1900 MHz, 2100 MHz

LTE-hastighet Cat 12 (600 Mbit/s ner, 150 Mbit/s upp)

4g-band Band 1 (2100 MHz), Band 3 (1800 MHz), Band 4 (1700 MHz), Band 7 (2600 MHz), Band 8 (900 MHz), Band 38 (2600 MHz TDD)

Dubbla simkortsplatser Ja

Skärm

Mått 5,99 tum, 90 %

Upplösning 2160 x 1080 pixel

Pixeldensitet 403 ppi, 95 %

Typ LCD - IPS

Minne

RAM-minne 6/8 GB, 61 %

Lagringsminne 64 GB, 128 GB

Tillgänglig lagring 50,18 GB

Minneskortplats Nej

Kamera

Upplösning 12+20 Megapixel, 20 %

Kameraknapp Nej

Fotobelysning Fotolampa

Videoinspelning, upplösning 3840 x 2160 pixel

Frontkamera Ja

Upplösning på frontkameran 20 megapixel, 83 %

Anslutningar

Anslutningskontakt USB Typ C

Hörlursuttag Nej

Bluetooth 5.0

Wifi 802.11 a/b/g/n/ac

GPS Ja

Batteri

Kapacitet 4000 mAh, 80 %

Uppmätt videotid 7 tim, 13 min

Trådlös laddning Nej

GFXBench 412,7 min

Geekbench 4 4612

Övrigt

Tålig Nej

FM-radio Nej

NFC Nej

Fingeravtrycksläsare Ja

Stereohögtalare Nej

Benchmark-tester

Antutu 7.0 288796

GFXBench Manhattan ES 3.0 Onscr. 59 FPS, 68 %

GFXBench T-Rex Onscreen 60 FPS

Geekbench 4: CPU Single-core 2448

Geekbench 4: CPU Multi-core 7186

Geekbench 4: Compute 13400

Google Octane 13458, 33 %

Jetstream 1.1 81,853

3DMark Slingshot Extreme OpenGL 4586

3DMark Slingshot Extreme Vulkan/ 3674

Prestanda

Priset

Batteritiden

Spelkontrollen fungerar med få spel

Ingen minneskortplats

Saknar 4G på 800 MHz