-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
Vill inte blandas ihop med andra
Poddar från Sveriges Radio försvinner från flera populära poddappar

Ett antal populära poddar försvinner från andra plattformar och kommer bara finnas i Sveriges Radios egen app.
Sveriges Radio har beslutat att göra en del av sina podcasts tillgängliga enbart genom sin egen app, Sveriges Radio Play. Detta framgår av ett blogginlägg av företagets programdirektör, Sofia Wadensjö Karén. Följden blir att dessa podcasts inte kommer att vara tillgängliga på andra plattformar som exempelvis Spotify och Apple.
Podcasts som “Sommar i P1”, “Morgonpasset i P3” och “USA-podden” kommer endast att finnas på Sveriges Radio Play. Syftet med denna förändring är att uppmuntra fler att utforska appen och dess innehåll. Dessutom vill Sveriges Radio stärka sin identitet som ensam avsändare av dessa podcasts, fri från associationer med andra varumärken eller avsändare.
Wadensjö Karén skriver också att “I en värld med allt fler påverkanskampanjer och där generativ AI ger helt nya möjligheter att sprida propaganda och desinformation blir trovärdiga avsändare – och trygga digitala miljöer – en allt viktigare motkraft.”
“...det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare. Sveriges Radios varumärke är, kort sagt, en garant för tillförlitligt innehåll.”
Sveriges Radio Play finns för Android och för Ios.