HMD Global

Nordenchefen om Nokias återkomst

Vi fick oss en pratstund med Ossi Korpela, nordisk marknadschef på HMD Global som står för de nya Nokiamobilerna.

Publicerad Senast uppdaterad

När HMD Global höll sin presskonferens där de visade de nya Androidmobilerna Nokia 3, Nokia 5 och Nokia 6, samt nya Nokia 3310, hade de full uppbackning av riktiga Nokia som var med på plats, trots att det rör sig mer om ett licensavtal än faktiska Nokiamobiler. "Vi ger inte bort vårt namn till vem som helst" var budskapet från dem, och från HMD Globals sida, i praktiken ett finskt startupföretag, var budskapet att man har ett stort ansvar gentemot varumärket Nokia.

- Nokia är definitivt ett brand, inte ett trademark, säger Ossi Korpela.

Skillnaden låter sig inte lätt översättas till svenska, men ett trademark kan väl sägas vara en stämpel man kan sätta på vad som helst, medan ett brand är förknippat med lojalitet från användarna och förväntningar från dem på produkternas egenskaper. Det råder inget tvivel om att HMD Global har hårdkört marknadsundersökningar innan lanseringen, vilket Ossi Korpela också bekräftar.

Resultatet är en trio smartphones (samt en nostalgilur) där lågt pris men ändå byggkvalitet som ska kännas premium är i fokus. De tre Androidmobilerna kostar 1300 - 3000 kronor. En ren androidversion och snabba uppdateringar, både av nya systemversioner och googles månatliga säkerhetsuppdateringar, utlovas också.

- Vi har inte lagt till ett dyft i Googles system, förtydligar Ossi Korpela.

De nordiska länderna är väldigt olika mobilmarknader, och Sverige präglas av stark varumärkeslojalitet (ett fåtal tillverkare står för nästan all försäljning) men prisokänslighet (vi vill gärna ha det bästa). Det förra talar till Nokiamobilernas fördel, Nokia är fortfarande ett starkt varumärke här, medan det senare talar till deras nackdel.

Prisokänsligheten beror å andra sidan på att man köper sin mobil på avbetalning från operatören och priset blir mindre synligt. HMD har alltså att sälja in sina nya mobiler till konsumenter, javisst, men kanske ännu mer till de svenska operatörerna.

- Jag kan naturligtvis inte avslöja några detaljer om de samtal vi för med operatörerna, men det finns ett starkt intresse. Jag hade samma position på Microsoft när vi försökte sälja Lumiamobilerna med Windows till dem, och skillnaden i respons är enorm.

Ossi Korpela är alltså gammal Nokiaräv, men han betonar att HMD Global inte är någon ren Nokia-spinoff.

- Vi har folk med erfarenhet från Nokia, men vi har också en ny generation yngre människor på företaget, det är en bra mix, tror Ossi Korpela.

De Nokialojalister vi har i Sverige har blivit Microsoftlojalister, och talar gärna om att Lumiamobilernas polykarbonatskal har många fördelar över metall eller glas, och föredrar Windows 10 Mobile framför Android. Hur hoppas HMD Global vinna tillbaka dem med metallmobiler med Android? Det vill Ossi Korpela inte svara på, han håller benhårt fast vid partilinjen att de man visar nu är noggrannt uttänkt för att ge premiumkänsla till lägre pris. En strategi som kanske är mer anpassad till Kina, Indien och Sydeuropa än Sverige.

Det har talats om nya mobiler i N-serien också, där vi lär få se mer prestandainriktade modeller, men det är ingenting HMD Global visar nu eller Ossi Korpela pratar om.

Ser Ossi Korpela någon risk med att använda varumärket Nokia?

- Nej. Folk gillar varumärken, och Nokia är ett stort varumärke.

Nej, HMD Global är nog inte vilken varumärkeskrängare som helst, och Ossi Korpela hade nog inte stått här om det inte vore för möjligheten att få göra Nokiamobiler igen. Med Android. Och metallskal.