-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Lågt intresse för AAA-spel
Miserabel start för storspel på Iphone

Möjligheten att utveckla avancerade storspel till Apples moderna Iphone- och Ipad-modeller kan vara en stor missräkning.
Apples satsning på att ge spelutvecklare möjlighet att skapa och porta storspel verkar gå mot en misslyckad start. Det var med Ipads M1-processor och inte minst Iphone 15 Pro-modellernas A17 Pro-processor som spelutvecklare skulle kunna släppa storspel till de mobila plattformarna. Det inkluderar bland annat möjligheten att använda externa handkontroller och avancerad grafikhantering.
Det har även släpps en del spel som klassas som AAA-titlar, men enligt statistik från analysföretaget Appfigures har intresset för den här typen av storspel varit extremt låg. Exempel som man tar upp är bland annat Assassin’s Creed Mirage som släpptes i början av juni och kostar 599 kronor i App Store. Enligt Appfigures har den titelns sålt i färre än 3000 exemplar. Ett annat exempel är Resident Evil Village där basversionen kostar 185 kronor, som enligt uppgift har sålts i 5750 exemplar trots att det släpptes i oktober 2023. Även Resident Evil 4, som kostar 315 kronor för basversionen, uppvisar mindre bra försäljningssiffror - 7000 sålda exemplar trots att testversionen har hämtats drygt 350000 gånger.
Det spekuleras i att den tröga starten kommer sig av att det ännu är ganska få Iphone- och Ipad-modeller som kan köra titlarna. I så fall kan det vara ett övergående problem, men spelutvecklare som redan från början har visat en tveksamhet att satsa på AAA-titlar för plattformarna kan komma att bli svåra att övertyga att ta fram och släppa nya titlar.