18- till 34-åringar, så kallade millenials, värdesätter en bra mobil upplevelse så pass mycket att en dålig sådan kan få dem att tycka sämre om ett varumärke. Det kan få dyrbara konsekvenser för varumärket i fråga: 55 procent av millenials säger sig mindre benägna att köpa en produkt om de haft en dålig mobil upplevelse, 29 procent är mindre benägna att rekommendera företaget och 27 procent säger att det skulle ge dem en mer negativ bild av företaget. Detta framgår av studien ”Millennials and mobility: how businesses can tap into the app generation” som Opinium Research genomfört på uppdrag av Oracle.
Låg konvertering med push-meddelanden Push-meddelanden används av allt fler företag för att komma i kontakt med konsumenterna. Push-meddelandet innehåller oftast specifika budskap vid ett specifikt tillfälle eller på en särskild plats, det vill säga i samband med platsbaserade tjänster.
För att nå fram krävs relevans i form av individanpassning. Men även då är det få bland millenials som nappar på ett push-meddelande, visar Oracles studie.
Annons
Cirka 66 procent av respondenterna säger att de använder positionsbaserade tjänster och att den typen av tjänster förbättrar deras mobila upplevelse. Men 56 procent skulle samtidigt föredra att inte få push-meddelanden, som oftast används i samband med positionsbaserade tjänster. Lika många säger att de dessutom inte agerar på push-meddelanden. Detta trots att 50 procent anser att just dessa push-meddelanden är individanpassade, vilket är ett krav för att de ska kännas relevanta. Det är med andra ord inte någon helt entydig bild som kommer fram av vad millenials gillar eller ogillar när det kommer till positionsbaserade tjänster och push-meddelanden.