-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Mobil app ett måste
Millenials dissar push-meddelanden

En dålig mobil upplevelse kan få 18- till 34-åringar att vända ett företag ryggen.
18- till 34-åringar, så kallade millenials, värdesätter en bra mobil upplevelse så pass mycket att en dålig sådan kan få dem att tycka sämre om ett varumärke. Det kan få dyrbara konsekvenser för varumärket i fråga: 55 procent av millenials säger sig mindre benägna att köpa en produkt om de haft en dålig mobil upplevelse, 29 procent är mindre benägna att rekommendera företaget och 27 procent säger att det skulle ge dem en mer negativ bild av företaget. Detta framgår av studien ”Millennials and mobility: how businesses can tap into the app generation” som Opinium Research genomfört på uppdrag av Oracle.
Låg konvertering med push-meddelanden
Push-meddelanden används av allt fler företag för att komma i kontakt med konsumenterna. Push-meddelandet innehåller oftast specifika budskap vid ett specifikt tillfälle eller på en särskild plats, det vill säga i samband med platsbaserade tjänster.
För att nå fram krävs relevans i form av individanpassning. Men även då är det få bland millenials som nappar på ett push-meddelande, visar Oracles studie.
Cirka 66 procent av respondenterna säger att de använder positionsbaserade tjänster och att den typen av tjänster förbättrar deras mobila upplevelse. Men 56 procent skulle samtidigt föredra att inte få push-meddelanden, som oftast används i samband med positionsbaserade tjänster. Lika många säger att de dessutom inte agerar på push-meddelanden. Detta trots att 50 procent anser att just dessa push-meddelanden är individanpassade, vilket är ett krav för att de ska kännas relevanta. Det är med andra ord inte någon helt entydig bild som kommer fram av vad millenials gillar eller ogillar när det kommer till positionsbaserade tjänster och push-meddelanden.

I genomsnitt har millenials laddat ner 20-25 mobila appar. Cirka 25 procent av dessa millenials har betalat för fem av apparna.
Hela studien finns att läsas här.