P9
Lurig marknadsföring
Huawei har tagit bort en marknadsföringsbild eftersom det antydes att den var tagen med en Huawei P9-mobil.
På sociala medier har det cirkulerat en stereotypisk bild på en attraktiv kvinna i soluppgång. Den publicerades av Huawei som en del av marknadsföringskampanjen för företagets mobil P9. Antydningen var att bilden var tagen med mobiltelefonens dubbla Leica-kameror.
“We managed to catch a beautiful sunrise with Deliciously Ella. The #HuaweiP9’s dual Leica cameras makes taking photos in low light conditions like this a pleasure. Reinvent smartphone photography and share your sunrise pictures with us” (Vi lyckades fånga en vacker soluppgång med Deliciously Ella. Huawei P9:s dubbla Leica kameror gör fotografering i lågljustillfällen som denna till ett nöje. Återuppfinn mobiltelefonfotografering och dela dina bilder med oss).
Antydningen är självklart att bilden är tagen med mobilens kamera men bildens EXIF metadata visar att den är tagen med en Canon EOS 5D Mark III-digitalkamera.
Camera: Canon EOS 5D Mark III
Lens: EF70-200mm f/2.8L IS II USM
Focal Length: 135mm
Exposure: 1/800
F Number: f/4
ISO: 500
Camera make: Canon
Flash: Not used
Exposure Bias: -1 EV
Det faktum att bilden är tagen med en kamera vars kamerahus kostar över 20000 kronor är en detalj som flera har uppmärksammat. Huawei verkar ha känt sig tvingade att bemöta kritiken och företaget har nu gjort ett ursäktande uttalande.
”It has recently been highlighted that an image posted to our social channels was not shot on the Huawei P9. The photo, which was professionally taken while filming a Huawei P9 advert, was shared to inspire our community. We recognise though that we should have been clearer with the captions for this image. It was never our intention to mislead. We apologise for this and we have removed the image” (Det har nyligen uppmärksammats att bilden som delades via våra sociala kanaler inte var tagen med Huawei P9. Fotot, som var professionellt plåtad under en inspelning av en reklamfilm för Huawei P9, delades för att inspirera vår intressegrupp. Vi erkänner att vi borde ha varit tydligare med bildtexten för den här bilden. Det var aldrig vår avsikt att missleda. Vi ber om ursäkt för detta och vi har tagit bort bilden).
Till Huaweis försvar måste det förtydligas att företaget aldrig uttryckligen påstod att bilden var tagen med mobilen. Däremot så kan företaget kritiseras för att balansera på gränsen när det gäller missledande information. Vad är då lärdomen av detta? Jo, tro inte på allt du ser eller allt som antyds, särskilt inte när det kommer till reklam och marknadsföring.
Källa