Mobilize Your Business

Lisebergs Ibeacons ökar kundvärdet

Foto: Liseberg

Liseberg test med bluetooth-sändarna gav mersmak och flera nya användningsområden hittades.

Publicerad Senast uppdaterad

Av besökarna på nöjesfältet Liseberg har 98 procent mobiltelefon med sig och 80 procent har en telefon som är mindre än två år gammal. Det innebär alltså att många har den senaste versionen av operativsystem och hårdvara.

När det gäller Ibeacons som är en teknik för extremt lokal kommunikation såg man på Liseberg inte riktigt nyttan med det. En integration med den nya tekniken kostar pengar men när CGI behövde ett pilotprojekt hoppade Liseberg på och kunder därför upptäcka möjligheterna under resans gång utan att lägga ner mycket resurser på det.

– För användaren krävs en Iphone med Ios 7 eller senare, man behöver den senaste versionen av Lisebergs app, man ska ha godkänt positionering och pushmeddelanden samt ha bluetooth igång. Med våra många gäster var vi därför ett bra testprojekt och det här resulterade i att 500 personer använde funktionen dagligen i nöjesparken, säger Katarina Kolb, ansvarig för digital utveckling, Liseberg.

Liseberg hade redan en app och det är den som används. Med hjälp av Ibeacons har Liseberg kunnat läsa av hur länge människor stannar i parken, fakta som man tidigare hämtade in genom intervjuer med besökarna. Med de 500 besökarna som använde tekniken är betydligt fler än man tidigare kunnat intervjua på en dag. Vidare har Liseberg genom en sensor på dam- respektive herrtoalett kunnat se hur könsfördelningen bland appanvändarna är, data som man tidigare inte hade.

Under testet har man haft 25 sensorer placerade runt parken och fått många insikter och idéer om användningsområden. Bland annat ska man kunna planera parken bättre och se var flaskhalsar finns och ge besökarna ett större värde.