Foto: Liseberg Katarina Kolb, ansvarig digitala kanaler på Liseberg, ser Ibeacons som verktyg för produktutveckling snarare än en marknadsföringskanal.
Den 6 november berättar Katarina Kolb, ansvarig digitala kanaler på Liseberg, hur mobil marknadsföring kan förvandlas till affärsutveckling.
I somras började Liseberg som ett av de första företagen i Sverige att testa den Bluetoothbaserade Ibeacon-tekniken för att skicka erbjudanden och information till sina gäster. På Mobilbusiness heldagskonferens Mobilize Your Business kommer Katarina Kolb, ansvarig digitala kanaler på Liseberg, och berättar hur det hittills har gått.
Vi fick dock Katarina Kolb att redan nu avslöja lite om hur de små sändarna har kommunicerat med förbipasserade gäster genom Lisebergs app.
– Vi har testat lite olika möjligheter. Bland annat stanntiden, det vill säga hur länge besökarana stannar i parken, samt kötiden för tre attraktioner. Dessa saker mäts manuellt idag men eftersom det finns tydliga in- och utgångar är det enkelt att ha digital avläsning. Resultaten blir både mer exakta och billigare, säger Katarina Kolb.
Annons
Gällande att låte Ibeacon-sändarna skicka pushnotiser till besökare med nöjesparkens app valde Liseberg, med hänsyn till gästernas integritet, dock att gå varsamt fram.
– Det känns lätt för privat. Vi vill inte hoppa ner i folks ficka med massa budskap, säger Katarina Kolb.
Omtänksam information ökade försäljningen I stället provade man att exempelvis påminna besökare utanför att de som hade bokat entrébiljetter online går före i inträdeskön. Förhoppningen var att i framtiden kunna korta köerna genom att fler då kommit ihåg att förköpa sina biljetter. Men pushnotiser i form av välvillig information istället för påträngande reklam visade sig ge utdelning, och det direkt.
– Det tydligaste resultatet fick vi när det kom till att konvertera folk att bli e-handlare. Det såg vi med en gång, vilket så här i efterhand inte är så konstigt. Det kan vara en halvtimmes kö utanför parken. De som då kom, ställde sig längst bak och fick ett meddelande om att de som har köpt biljett online får gå före – de köpte inträde direkt, i mobilen. Och då hade vi inte ens en länk till biljettförsäljningen i pushnotisen, säger Katarina Kolb.
Produktutveckling snarare än marknadsföring En köp direkt-funktion ska byggas in i meddelandet i fråga och andra tekniska barnsjukdomar ska rättas till, fortsätter hon. Testperioden är ännu inte slut, utan innefattar även Jul på Liseberg under november och december.
– När man vet att den här möjligheten finns så hittar man hela tiden nya användningsområden!
Ett av dem, säger Katarina Kolb, är att den kartläggning av hur nöjesparkens gäster rör sig som Ibeacontekniken möjliggör i förlängningen kan påverka hur Liseberg bygger ut parken. Vad som nu marknadsavdelningen ansvarar för blir ett område för affärsuvecklingsavdelningen, eller en avdelningsöverskridande grupp.
Hur tänker ni angående integritetsaspekten, som du ju själv nämnde angående pushnotiser, när det kommer till Ibecon-tekniken generellt?
– Jag ser helst den här tekniken som en kontextuell service, inte en form av reklam.
– Så länge den tillför ett värde, då blir man glad!
Hör Katarina Kolb berätta mer om de användningsområden, möjligheter och utmaningar som Liseberg ser i mobil produktutveckling genom Ibeacons. Köp din biljett till Mobilize Your Business här.