Storsatsar på konsumentmarknaden

Lenovo vill bli störst på smarta enheter

Lenovo är nog idag mest känt för sina datorer men samtidigt som företaget blev världens största PC-tillverkare under andra kvartalet 2013 så sålde Lenovo fler smarta telefoner och surfplattor än PC. Lenovos mål: bli störst på smarta uppkopplade enheter. Det berättar William van Kerkvoorde, Sverigechef och vd för Lenovo Sverige, till Mobil Business.

Publicerad Senast uppdaterad

Som världens största PC-tillverkare sedan andra kvartalet 2013 (IDC) har Lenovo sett hur PC-marknadens tillväxt avtagit under senare åren och hur fort tillväxten på marknaden för mobila enheter gått. Som ett led i att ta marknadens förändringar i akt köpte företaget tillbaka Lenovo Mobile redan år 2009. Affärsområdet hade tidigare sålts då Lenovo helt och hållet valde att fokusera på datorer. 

Lenovo har lyckats bra med att etablera sig inom surfplattor och smartphones, utöver datorer. Volymmässigt sålde nämligen Lenovo redan under senaste två kvartalen fler smarta telefoner och surfplattor än PC, säger William van Kerkvoorde, Sverigechef och vd för Lenovo Sverige, till Mobil Business. 

– Samma kvartal som Lenovo blev störst i världen på PC sålde vi fler smartphones och surfplattor än PC, vilket är en tydlig indikation att vårt fokus framöver ligger på båda PC, surfplattor och smartphones.

Och företagets mål inom smarta uppkopplade enheter är långt ifrån blyga. Inom tre till fem år vill företaget vara det ledande företaget inom smarta enheter.

– Vår ambition är att förbättra vår position på marknaden för smarta uppkopplade enheter, det innefattar smarta telefoner, surfplattor och PC. Just nu är vi nummer tre bakom Samsung och Apple, säger William van Kerkvoorde. Vi har en spetskompetens inom pc som vi kan använda inom mobil, fortsätter han.

Konsumentmarknaden i sikte
En aggressiv tillväxt på konsumentmarknaden ingår i den planen. Det gäller även Sverige, där Lenovo idag säljer PC och surfplattor inom segmentet. Utöver det säljer Lenovo även PC, surfplattor, servrar och lagring på företagsmarknaden.

– Under senaste kvartalet uppnådde vi en andel på 10 procent på konsumentmarknaden för PC i Sverige. Vi har nu en lika aggressiv målsättning på surfplattor, säger han.

Att uppnå den andelen på PC till konsumenter tog cirka ett år.

I Sverige säljer idag Lenovo surfplattor med såväl Android som med Windows 8, två system som företaget även fortsättningsvis satsar på. Att även använda andra operativsystem är något som Lenovo, så som de flesta andra tillverkare, tittar på även om det idag inte finns något mer konkret att berätta om det.

Nästa steg i Europa: Smartphones
Att gå från PC, där Lenovo är störst globalt, till surfplattor, var ett logiskt steg, enligt van Kerkvoorde. Nästa logiska steg på konsumentmarknaden är smartphones. Lenovo är just på den marknaden redan idag världens fjärde största tillverkare enligt analysföretaget IDC, inte minst på grund av företagets starka position i snabbt växande marknader som Kina. Där är Lenovo näst störst efter Samsung, säger William van Kerkvoode.

– Förutom i Kina säljer Lenovo smartphones i 11 länder just nu, som tillsammans står för 50 procent av den totala potentialen för smartphones i världen. I Indonesien har Lenovo en tioprocentig andel av smartphone-marknaden – det är där vi är störst efter Kina under tredje kvartalet 2013.

I Europa har Lenovo redan lanserat smarta telefoner i Ryssland och Ukraina och i Västasien, i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. 

– Under 2014 kommer Lenovo att fortsätta expandera till flera länder i Europa – och förhoppningsvis också Sverige, säger William van Kerkvoode. Smartphones är en viktig del i vårt mål att bli en ledande spelare i det vi kallar PC+, som innefattar smartphones och surfplattor, utöver PC, säger han.

Kort om Lenovo
Lenovo är en global tillverkare av PC, surfplattor och smartphones med bas i Kina. Förhållandevis litet i Sverige, där man har 35 anställda, Lenovo omsätter 34 miljarder dollar globalt och har 35 000 anställda runt om i världen. Lenovo har blivit världens största PC-tillverkare genom organisk tillväxt och via olika uppköp, exempelvis IBM:s PC-tillverkning och samägda bolag, exempelvis med NEC i Japan.