Morot istället för piska

Krönika: Mobiloperatörer – Mest problem

De flesta gånger som vi hör om mobiloperatörerna är när de ställer till problem.

Publicerad Senast uppdaterad

“Hej, jag ringer från den glada mobiloperatören”. Med tanke på hur missnöjda många är med sin mobiloperatör låter den hälsningsfrasen kanske nästan som ett skämt, men det var så som en av de stora operatörernas kommunikationsansvarige brukade adressera mig när vi hördes. Andra gånger fick vi avsluta samtalet och ringa upp på nytt för att täckningen var så dålig att det inte hördes något alls. För ja, de flesta av oss kan nog se stor förbättringspotential i hur mobiloperatörerna faktiskt sköter sig och den här förbättringen är vi många som väntat länge på.

Få branscher har så låga förtroendesiffror som mobiloperatörerna. Folk är helt enkelt missnöjda. Det handlar om bristfällig kundtjänst, krångliga avtalsvillkor, oseriös försäljning via telefon och problemen har funnits där länge utan att vi sett några förbättringar att tala om.

För den som är missnöjd finns i praktiken inte så mycket att göra. Visst kan du byta operatör, men dels kan det upplevas som lite krångligt, nummerportering till trots, dels är det inte säkert att gräset är grönare på andra sidan. Operatörerna är förbluffande lika i sitt tjänsteutbud och risken är alltså stor att du hamnar i precis samma situation igen. Många gånger delar de ju till och med nät, en bra idé i sig, men det gör ju möjligheten att erbjuda något unikt än mindre än annars.

“Hej, jag ringer från den glada mobiloperatören”. Med tanke på hur missnöjda många är med sin mobiloperatör låter den hälsningsfrasen kanske nästan som ett skämt, men det var så som en av de stora operatörernas kommunikationsansvarige brukade adressera mig när vi hördes. Andra gånger fick vi avsluta samtalet och ringa upp på nytt för att täckningen var så dålig att det inte hördes något alls. För ja, de flesta av oss kan nog se stor förbättringspotential i hur mobiloperatörerna faktiskt sköter sig och den här förbättringen är vi många som väntat länge på.

Få branscher har så låga förtroendesiffror som mobiloperatörerna. Folk är helt enkelt missnöjda. Det handlar om bristfällig kundtjänst, krångliga avtalsvillkor, oseriös försäljning via telefon och problemen har funnits där länge utan att vi sett några förbättringar att tala om.

För den som är missnöjd finns i praktiken inte så mycket att göra. Visst kan du byta operatör, men dels kan det upplevas som lite krångligt, nummerportering till trots, dels är det inte säkert att gräset är grönare på andra sidan. Operatörerna är förbluffande lika i sitt tjänsteutbud och risken är alltså stor att du hamnar i precis samma situation igen. Många gånger delar de ju till och med nät, en bra idé i sig, men det gör ju möjligheten att erbjuda något unikt än mindre än annars.

Det har funnits vilja att ändra på det här, ljus i tunneln. En rad olika virtuella operatörer har seglat förbi under årens lopp, men mycket få har gjort någon verklig skillnad. Idag domineras istället marknaden totalt av de stora operatörerna och deras egna, avskalade lågprismärken där vi får vänta på lyxfunktioner som e-sim, 5G, wifi-samtal och abonnemang även till smartklockan.

Traditionellt har operatörerna främst låst in sina användare med bindningstid, något som tack och lov försvunnit allt mer. Det är tid att jobba mer med morot än piska. Hög tid.