Inte trogen

Krönika: Alla mobiloperatörer har varit så dåliga att jag bytt

Under årens lopp har Mobils Erik Mörner varit kund hos alla de stora mobiloperatörerna och några av de mindre. Varje gång har slutat i besvikelse.

Publicerad Senast uppdaterad

I grunden är mobilabonnemanget en enkel tjänst, än mer så idag än för några år sedan. Idag handlar det ju mest om mobildata, eftersom det mesta vi gör med våra mobiltelefoner utgår från det. Och så priset så klart. Ändå har jag under årens lopp lyckats vara kund hos alla de stora mobiloperatörerna och varje gång har det slutat med att jag blivit besviken och bytt.

Tidningen Mobil startade i frustration just över undermåliga mobiloperatörer. En av tidningens grundare var irriterad på Tele2:s bristande service och frågade sig varför ingen skrev om det här. Sagt och gjort. Idag, 25 år senare för jag facklan vidare. 

Måste fungera

I grunden är mobilabonnemanget en enkel tjänst, än mer så idag än för några år sedan. Idag handlar det ju mest om mobildata, eftersom det mesta vi gör med våra mobiltelefoner utgår från det. Och så priset så klart. Ändå har jag under årens lopp lyckats vara kund hos alla de stora mobiloperatörerna och varje gång har det slutat med att jag blivit besviken och bytt.

Tidningen Mobil startade i frustration just över undermåliga mobiloperatörer. En av tidningens grundare var irriterad på Tele2:s bristande service och frågade sig varför ingen skrev om det här. Sagt och gjort. Idag, 25 år senare för jag facklan vidare. 

Måste fungera

För mig personligen och kanske framförallt med tanke på mitt jobb är mobilabonnemanget så klart oerhört viktigt. Det måste fungera och det ska gärna ge tillgång till alla de senaste tjänsterna som man kan ha. För länge sedan var det här ofta kopplat till abonnemanget i sig och inte till fristående tjänster som idag. Det gjorde Telias gamla DOF-abonnemang och senare Tres X-series (år 2006) där en rad tjänster var inbakade i själva abonnemanget särskilt attraktiva för mig och säkerligen även för många av Mobils läsare. Men det här är alltså länge sedan nu. 

Ofta är det just tjänster som lockat över mig till en ny operatör. Stöd för wifi-samtal så jag kan ringa även från stugan med annars usel täckning. Stöd för visual voicemail, först med möjligheten att ha abonnemang till smartklockan. Någon gång har det även varit mobilköpet som blivit tusenlappar billigare förutsatt att jag gick med på att byta operatör.

Oseriösa metoder

När det gäller orsaker som vid olika tillfällen fått mig att fly min nuvarande operatör har det till exempel handlat om fula säljmetoder. När min operatör ringde upp och frågade om jag ville ha lägre fast månadskostnad tackade jag glatt ja, och tänkte naivt att det inte skulle innebära några nackdelar. När jag några dagar senare fick brev hem om att jag ovetandes bundit upp mig i två år hävde jag avtalet och såg mig om efter en annan operatör. En annan gång fick jag ett sms om att min månadskostnad halverats och den gången var det faktiskt ingen hake med erbjudandet. Under tiden när operatörslåsta mobiler var vanligare betalade jag mig ur ett helt års bundet abonnemang bara för att få loss mitt nummer och slippa kombinationen dålig telefon och dålig operatör. Det var när 3G var nytt och telefonen i fråga var nästan totalt oanvändbar. 

Ska jag välja operatör idag så är det ett par saker som är särskilt viktiga, förutom den självklara trion pris, datamängd och täckning. Framförallt är jag mån om att inte vara bunden, eftersom villkor kan förändras och jag ogärna vill sitta fast när det framöver kan släppas alternativ som passar mig bättre. Wifi-samtal och möjlighet att ansluta smartklockan med eget abonnemang är fördelar, men framförallt alltså undvika bindningstid. För jag har på känn att jag inte bytt mobiloperatör för sista gången.