Krönika
Hej då 3D-touch, du är inte saknad
I en tid när telefonerna har en hel del egenskaper som faktiskt inte efterfrågas är det skönt att se en försvinna.
I Apples Iphone 11-serie har man tyst och diskret tagit bort funktionen 3D-touch, som gjorde att skärmen var känslig för hur hårt man tryckte på den. Det är inte första gången Apple tar bort en funktion ur Iphone, många saknar fortfarande headsetjacket, men det är första gången jag är glad över att se en funktion försvinna.
Det lär ha tagit Apple fem år att utveckla 3D-Touch, och man avvecklade funktionen efter bara fyra år. Den introducerades med Iphone 6s och beskrevs som ett helt nytt sätt att styra mobilen på, en smärre revolution. Androidvärlden, där funktionen gick under det mer allmäna namnet Force Touch, såg inte passivt på. Huawei satte vid den här tiden en ära i att lansera mobiler i begränsad utgåva med funktioner som sades dyka upp i kommande Iphone någon månad innan Apples lansering. Året innan hade man lanserat en mobil med safirglasskärm innan Iphone 6, som trots allt inte visade sig ha safirglasskärm. Huaweis mobil med skärmen såg vi sedan inte heller av. Hösten 2014, när Apple stod i färd med att släppa Iphone 6s med 3D-touch, lanserade Huawei Mate S med en begränsad utgåva med Force Touch.
Men vad var egentligen grejen med funktionen, bakom all hajp? Meningen var att addera ett lager till pekfunktionen på pekskärmar, så att man fick ytterligare alternativ i användargränssnittet. Var det verkligen vad vi behövde? Det fanns redan tryck, tryck länge och tryck och dra på skärmen. Att addera ett fjärde sätt att trycka skulle bara göra det svårare att veta vad som hände när man trycker på skärmen. Dessutom är det väldigt svårt att göra ett "tryck länge" utan att samtidigt trycka hårt.
Vad som hände var att det uppstod en hel del förvirring kring vad som hände vid långtryck och hårt tryck, och det var mycket ovanligt att bägge användes till samma funktion. Androidvärlden följde tack och lov inte efter. När 3D-touch nu försvinner är det mycket få situationer där det inte rakt av kunnat ersättas med långt tryck.
De där fem års utveckling lär inte ha varit gratis, och det var nog inte tekniken i skärmen för att kunna känna skillnad på tryck heller. I praktiken var det alltså en funktion vi inte behövde, som inte tillförde något, men som gjorde telefonen dyrare. Åtminstone Apple har starka incitament att fortsätta introducera funktioner som gör mobilerna dyrare. En del kommer vi kanske att finna oumbärliga om ett par år, andra riskerar att bli snedsteg likt 3D-touch.
Apple har vid det här laget en lojal användarbas som inte kan tänka sig att byta bort Iphone, men man har svårt att vinna nya användare utan tidigare erfarenhet av Ios, så någon ökning av intäkterna genom ökat antal sålda mobiler är inte att räkna med. De undersökningsföretag som plockat sönder Iphones i bitar hävdar att Apple inte tar ut högre marginaler per såld telefon nu än vad de gjorde för tio år sedan, utan snarare mindre. Däremot gör Apple dyrare telefoner, och tjänar därmed mer pengar med samma procentuella vinstmarginal per såld telefon.
Jag tror att det här finns en del av förklaringen till att vi här på mobil.se ser en ökande klyfta mellan vilka mobiler tillverkarna säljer och vilka som kunderna faktiskt önskar sig. Vi ser en total dominans på glasbaksidor trots att våra läsare föredrar plast, och mestadels större mobiler trots att många önskar sig mindre mobiler. Framför allt blir mobilerna dyrare, vilket förstås ingen önskar sig heller. Konsumenterna svarar med att behålla sina mobiler längre.
I detta sammanhang är det skönt att se åtminstone en onödig och fördyrande funktion försvinna. Hejdå 3D-touch, jag kommer inte att sakna dig.