Rekordkvartal

Kinesiskt Iphonesug räddade Apple

Vinsten över förväntningarna – men Ipad drog ner försäljningssiffrorna.

Publicerad Senast uppdaterad

Medan Internet sedan månader surrar av rykten kring kommande Applelanseringar presenterade företaget igår sina siffror för räkenskapsårets tredje kvartal (30 mars - 28 juni). Rapporten bjöd på såväl positiva överraskningar som besvikelser. 

Omsättningen hamnade på 356 miljarder kronor* (37,4 miljarder dollar), en ökning med 6 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Medan Apple därmed inte mötte Wall Street-analytikernas förväntade 37,99 miljarder dollar, låg resultatet i linje med bolagets egna uppskattning på mellan 36 och 38 miljarder dollar. Bruttomarginalen på 39,4 procent slog dock förväntade 36,9 procent och förklarades främst bero på billigare produktionskostnader. Vinsten landade på 53 miljarder kronor (7,75 miljarder dollar), en ökning med 800 miljoner dollar eller 12 procent jämfört med föregående år. 

Förvånande rekordkvartal
Apples tredje kvartal brukar vara bolagets sämsta. Höstens lanseringar gör att folk väntar med att köpa nya produkter, och i år är förväntningarna, som nämts, skyhöga. Med detta i åtanke blev Q3 2014 förvånande nog Apples bästa tredjekvartal någonsin. 
– Vårt rekordkvartal för juni drevs av stark försäljning av iPhone och Mac, skrev Apples vd Tim Cook i en kommentar.

Inte minst de 4,4 miljoner sålda Mac-datorerna förvånade något. Förra året såldes under samma kvartal 3,8 miljoner Macar. Förklaringen ligger i en oväntad stor efterfrågan på den nya modellen av Mac Pro.

Iphoneföretaget
Trots att den senaste iPhonemodellen i dag är 10 månader gammal sålde Apple under perioden 35,2 miljoner telefoner, en ökning med nära 13 procent på årsbasis. Iphone står därmed för över hälften av företagets omsättning och för hela 70 procent av vinsten. Enligt Tim Cook drevs försäljningssiffrorna av de för Apple traditionellt tröga uppkommande marknaderna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina. Han framhöll under presentationen resultatet på den kinesiska marknaden som “ärligt talat förvånande”: Iphoneförsäljningen steg med 48 procent, över än dubbelt så snabbt tillväxten för smartphonemarknaden överlag i landet. Över hälften av de kinesiska Iphoneköparna investerade i sin första Appleprodukt, tillade han och syftade tydligt på marknades tillväxtpotential.

I USA och Västeuropa har försäljningen mattas av och efter år av försök att bryta sig in på den kinesiska marknaden lyckades Apple i januari i år inleda ett samarbete med Kinas och världens största operatör China Mobile. Dess över över 700 miljoner abonnenter kommer vara viktiga för Apples framtid. 

Ios före Android
Itunes var dock, tack vara försäljningen i App Store, Apples snabbast växande affärssegment. Intäkterna från iTunes och App Store har ökat med 25 procent sedan förra året, vilket innebär en omsättning på närmare 31 miljarder kronor (4,5 miljarder dollar). Trots att Googles operativsystem Android har en flerdubbelt större marknadsandel än Apples Ios väljer förtfarande många apputvecklare att främst lansera sin app för Ios. Orsaken är inte bara att Apples få Ios-enheter är lättare att bygga en app för än de tusentals Android-enheter och olika Androidversioner som finns på marknaden, men också att dess användare främst har varit köpstarka västerlänningar. 

Sorgebarn med potential
Ipadförsäljningen stod för rapportens besvikelse. Siffran på 13,3 miljoner sålda enheter kan jämföras med 14,6 miljoner förra året och för andra kvartalet i rad tappar försäljningen rejält. Men med tanke på att  Apple med sin kommande Iphone förväntas ta steget in i storskärmsvärlden skulle Ipad i än högre utsträckning kunna komma att trängas in i den oklara roll som idag tycks vara dess problem: inte lika smidig som en telefon – inte lika kraftfull som en dator. 

Det är också tydligt att plattor generellt inte är något som folk byter ofta som sin telefon, något även Samsung konstaterade i sin senaste kvartalsrapport. Över hälften av alla sålda Ipads köps av människor som köper en platta för första gången, påpekade Apple i sin rapport. Kanske kan den företagsmarknaden få Ipad på banan igen. Förra veckan annonserade Apple och IBM ett nytt partnerskap vars syfte är att skapa över 100 mobila lösningar och appar designade för Iphones och Ipads med olika branscher i åtanke. 

Tim Cook sa under presentationen att “betydande innovation” borde kunna tillföras produktsegmentet. Måhända är det inte bara den omsurrade Iwatch och Iphone 6 som han hade i åtanke när han i en kommentar till kvartalsrapporten skrev:
– Vi är otroligt exalterade över de kommande Ios 8 och Os X Yosemite-släppen, liksom över andra produkter och tjänster som vi knappt kan vänta på att få presentera.