Kinesisk storslam
Kan Xiaomi hota Samsung och Apple?
Xiaomi är plötsligt världens femte största mobiltillverkare – och LG är nedputtat från toppen.
Suget efter smartphones tycks aldrig gå att mätta. När Strategy Analyics i onsdags presenterade sina senaste siffror över den globala smartphonemarknaden visade de på en 27-procentig tillväxt jämfört med samma tidpunkt förra året.
Men den stora skrällen står Xiaomi för. Den kinesiske mobiltillverkaren grundades 2010 och sållade sig så sent som förra kvartalet, enligt analysföretaget Canalys, till världens tio största mobiltillverkare. Nu är Xiaomi på Top 5-listan.
Samsung hårt ansatt
Samsung klamrar sig fast vid sin förstaplacering, men tappar rejält. Den närapå tredjedel av smartphonemarknaden som företaget förra året höll i sin hand är nu nere på en fjärdedel.
– Samsung fortsätter att vara hårt ansatt från Apple i det dyrare smartphone-segmentet och från kinesiska tillverkare som Huawei i budgetsegmentet, säger Strategy Analytics chef Neil Mawston.
Mobilbusiness har tidigare skrivit om Samsungs svikande försäljningssiffror och jakt efter innovativa idéer. För även om också Apple backar menar Strategy Analytics det vara en tillfällig paus inför höstens produktlanseringar och världen ser med tillförsikt fram emot såväl en Iphone med stor skärm som en smart klocka.
Kinesisk topptrio
Förutom de många små uppstickare som fått “Övriga” mobiltillverkare att stå för över 40 procent av smartphonemarknaden är det tre kinesiska tillverkare som har stulit största delen av Samsungs kaka. Huawei stärkte sin tredjeplats rejält och ökade sin marknadsandel från 4,8 till 6,8 procent. Lenovo däremot, menar Strategy Analytics, börjar se början på slutet för sin snabba tillväxt. Mobiltillverkaren har bara lyckats plusa på sin marknadsandel med några få tiondelars procentenheter, och har inte hängt med i det snabbväxande LTE-segmentet.
Xiaomi utnämner analysföretaget till kvartalets stjärna, och imponeras av det jättekliv bolaget har tagit på världsmarknaden, från 1,8 till 5 procent. Men, varnar man, en stor del av den budget som Xiaomi hittills lagt på at tutveckal sina produktier till perfektion ommen man, med internationell expansion för ögonen, tvingas investera i marknadsföring för att introducera sitt varumärke i Asien och Europa .
LG, konstaterar Strategy Analytics, befinner sig med sin nu 4,9-procentiga marknadsandel på “toppen av botten”. Det är nog en klen tröst.