-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Nya siffror visar säljframgången
Xiaomi på frammarsch

Xiaomi har redan under första halvåret sålt fler enheter än under hela 2013.
Mobiltillverkare, se upp. Nykomlingen Xiaomi, som för bara några månader sedan inlett en internationell expansion med rekryteringen av Googles tidigare Android-chef Hugo Barra, växer i rasande takt. Det var just Barra som på sin Google+ sida skrev om framgången i år. Under första halvåret 2014 sålde nämligen den kinesiska mobiltillverkaren 26 miljoner smarta telefoner. Det motsvarar en ökning med 271 procent jämfört med första halvåret 2013. Utvecklingen av omsättning är inte mindre imponerande: under förta halvåret 2014 omsatte Xiaomi 5,3 miljoner dollar (cirka 35,5 miljarder kronor), en ökning med 149 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Xiaomi har för mål att sälja 60 miljoner enheter i år, jämfört med 18,7 miljoner under 2013, enligt Android Authority.
De senaste siffrona innebär att Xiaomi redan under första halvåret lyckats sälja fler telefoner än under helåret 2013. Enligt data från analysfirma Canalys placerade sig Xiaomi för första gången bland världens tio största mobiltillverkare under första kvartalet i år, på sjätte platsen. Tillverkaren som enligt datan åkt ur topplistan är HTC. Xiaomis snabba tillväxt på hemmaplan (som stod för cirka 97 procent av Xiaomis försäljning under första kvartalet) gav Xiaomi en tredjeplacering i Kina.