Form Devices kampanj avslutades på torsdagen och sammanlagt stödde 2004 personer företagets projekt Point med totalt 238 287 dollar, närmare 1,8 miljoner kronor. Det ursprungligt uppsatta målet var att samla in 50 000 dollar.
Point är en liten ”huspassare", som lyssnar på ljuden i ett hem och meddelar hemägaren via en mobilapp om något känns lurt, baserat på vad användaren definierat som avvikande ljud.
– Det känns givetvis jättekul att det har gått så bra. Långt över våra förväntningar. Att Point blivit så väl bemött visar att vi har hittat en product-market fit och det är förmodligen viktigare än pengarna i sig själv. Även om det extra tillskottet så klart är välkommet, säger Marcus Ljungblad, medgrundare av Form Devices, till Mobilbusiness.
Annons
Valet av crowdfunding-plattform föll på Kickstarter för att plattformen helt enkelt är störst på crowdfunding, inte minst för hårdvaruprodukter, förklarar Marcus Ljungblad. – För oss var det ett självklart val. Vi ser till exempel att över en tredjedel av våra backers kommer från Kickstarters eget community, fortsätter han.
Precis som startup-branschkollegorna Shortcut Labs (Flic) och Epickal (Earin) säger han att förberedelserna inför kampanjen har varit avgörande. – För den som inte gjort det tidigare bör man tänka på fotarbetet innan kampanjen. Allt från att bygga sidan, skapa en attraktiv film,och fånga intresse innan kampanjen är jätteviktigt och tar mer tid än man först kanske tror, säger Marcus Ljungblad.
Han håller även med Earins Per Sennström om att det mest avgörande är själva produkten. – Det är det absolut viktigaste. Prata med potentiella kunder tidigt och lär dig allt om deras problem. Det hjälper en att skapa en produkt som människor vill använda och som löser ett problem för dem.
Form Devices bad även om återkoppling om sitt projekt i ett tidigt skedde. – Vi skickade både film och kampanjsidan tidigt till vänner och mentorer. När man jobbar med sin produkt dygnet runt är det lätt att ta många saker för givet. Då behöver man andras ögon för att hitta dessa.
Marcus Ljungblad påpekar också att en kampanj kräver att man skapar intresse innan man trycker på go-knappen, till exempel genom att skapa mejladresslistor. Men även under de första dagarna, som är kritiska för framgång, och under resten av tiden som kampanjen pågår krävs mycket aktivt kommunikationsarbete. – Don’t stop. En kampanj körs inte av sig själv. Var aktiv och svara på backers frågor snabbt. Håll dem uppdaterade under kampanjens gång. Parallellt är kampanjen ett bra tillfälle att prata med journalister och media, säger han.
Ett av hans tips till företag som vill driva en Kickstarter-kampanj är att endast lova saker man faktiskt kan leverera. – “Under promise and over deliver”: säg aldrig något som du inte kan uppfylla.
En framgångsrikt avslutat crowdfunding-kampanj är dock inte slutet utan snarare början av resan. Nästa steg för Form Devices är att säkerställa leveransen av de första produkterna till först företagspilotkunder och därefter Kickstarter-backers. – Efter årsskiftet åker en del av teamet tillbaka till Kina för att sätta igång hårdvaruproduktionen. En annan del av teamet är kvar i Malmö och fortsätter med mjukvaruutvecklingen. Parallellt så börjar vi planera inför nästa produkt, säger Marcus.
Mer information om Form Devices och Point hittar du här. Mer information om Points Kickstarter-kampanj hittar du här.