Kampanjens mål vida överträffat

Så lyckades Flic på Indiegogo

En kampanj driver inte sig själv: Bygg hype och driv trafik, tipsar Shortcut Labs vd Joacim Westlund.

Publicerad Senast uppdaterad

Med 33 dagar kvar tills Shortcut Labs crowdfunding-kampanj stänger har företagets uppkopplade knapp Flic redan dragit in 303 404 dollar, vilket motsvarar 379 procent av det uppsatta målet på att ta in 80 000 dollar i nytt kapital.
– Det är en grym känsla att få bekräftelse på att det vi gjort i snart två år är någonting som människor verkligen tycker om och vill ha, säger Joacim Westlund, vd på Shortcut Labs, till Mobilbusiness.

Shortcut Labs Indiegogo-kampanj – den och alla andra – handlar dock inte bara om att ta in pengar för att göra klart och sätta en prototyp i produktion, utan i allra högsta grad även om att hitta kunder som är beredda att betala för en produkt innan den producerats. 

Förutom en beskrivning av Flics användningsområden, hur den fungerar och vad utvecklare kan göra med knappen så erbjuder Shortcut Labs på sin Indiegogo-sida olika produktpaket innehållande olika antal Flic-knappar, varav flera redan har sålts ut. 

Vad kunden får i gengäld för sina pengar är bland annat möjligheten att vara först med den nya produkten, som lanseras komersiellet i mars 2015 samt få den ett lägre pris än det planerade detaljhandelspriset.

Hur tänkte ni kring valet av crowdfunding-plattform? Vilka krav ställdes på er och vad behövde ni göra?
– Vi valde mellan de två största (Kickstarter och Indiegogo) och hade skapat oss en god personlig relation med båda. Vi vägde noggrant mellan dem och kom till slut, bara någon vecka innan lansering, fram till att Indiegogo passade oss bäst., säger säger Joacim Westlund.
Han fortsätter:
– Vi fick bättre löften av dem och mycket större möjligheter att interagera och kommunicera med våra backers. De ger oss detaljerad data som är värdefull för att förstå målgruppen och verktyg för att kunna belöna de som redan har köpt för att dela kampanjen. Vi kan nu ha ett tack-program som innebär att man får en extra Flic om man lyckas övertala två vänner att också köpa. Det hade inte varit enkelt att lösa med andra plattformar, säger Joacim Westlund.

Fanns det någon förbild som ni fått inspiration ifrån?
– Vi har tittat mycket på kampanjer som Canary, TrackR Bravo och Tile. Narrative (före detta Memoto) har också varit en inspiration i hur de lyckades bygga en jättehype innan lansering. 

Kan du nämna några punkter som enligt dig har gjort att det gått så bra?
– Först och främst har vi en grym produkt som många vill ha. Vi pratade mycket om produkten innan och försökte bygga en hype istället för att vara rädda för eventuell konkurrens. Sen gav vi bort extra produkter som belöning för att sprida sidan innan kampanjen – det var väldigt bra för att sprida ordet. 

Kan du nämna några eventuella fallgropar samt ge tips till andra startup-företag om nyckeln till en lyckad kampanj?
– Tro inte att en kampanj driver sig själv: cirka 80 procent av trafiken till kampanjen måste man själv stå för. Att ha en så stor maillista som möjligt innan lansering är en nyckelfaktor. Man kan räkna på rena intäkter baserat på listans storlek och normalt konverterar cirka tre procent av listan, säger Joacim Westlund

Du kan kika på Flics Indiegogo-kampanj här.