-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
Mindre bluff och båg
Google tar upp kampen mot deepfakes

Går med i C2PA för att medverka i arbetet att hantera bluffbilder.
Google har nu gått med i samarbetsorganisationen The Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA), där man kommer att samarbeta med företag som Adobe, Microsoft, Intel och BBC. Tillsammans ska företagen i C2PA arbeta för att standardisera ett digitalt märke kallat Content Credential som avslöjar om bilder skapats med hjälp av generativa AI-verktyg eller inte.
Avsikten är att Content Credential ska skapa en manipuleringsresistent metadatapost i filen som sedan följer med digitalt innehåll, och som kan verifieras när som helst under dess livscykel. Användare kommer då att kunna se en liten semitransparent ikon som ett litet märke med bokstäverna "CR" i hörnet av bilden och därmed visa att det inte handlar om en bild med manipulerat innehåll.
Om Content Credential lanseras i stor skala hoppas man att den kan bidra till att öka förtroende för ursprunget till foton och videor bland dagens vilseledande AI-genererade politiska deepfakes som sprids på internet.