-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Det ska vara öppet för alla
EU ger Apple ny varning

Apple har än en gång hamnat i blåsväder då EU anklagar Apple för olovlig geoblocking.
Europeiska kommissionen och EU:s avdelning för konsument riktar anklagelser mot Apple för vad man kallar olovlig geoblocking, vilket innebär att innehåll begränsas baserat på användarens fysiska plats. Enligt rapporter har geoblocking förekommit i flera av Apples tjänster, inklusive App Store, Apple Music, Books, Podcasts, Arcade och iTunes Store.
EU-kommissionen hävdar att Apple har infört begränsningar som diskriminerar europeiska konsumenter beroende på var de bor, och man uppmanar nu Apple att följa unionens regler mot geoblocking.
I sitt tillkännagivande om varningen påpekar man att Apples tjänster har olika gränssnitt beroende på land, och att användare endast kan få tillgång till gränssnittet för det land där kontot registrerades. Betalningar kan endast genomföras med ett kontokort från det land där kontot skapades. Dessutom ger App Store inte tillgång till innehåll från andra länder, även om användaren reser inom EU eller EES.
Apple har nu en månad på sig att svara på anklagelserna. Om företaget inte ändrar sitt beteende kan de lokala myndigheterna i respektive länder vidta åtgärder.