-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
Många hör av sig för att få hjälp
200 anmälningar till Näthatshjälpen

Efter omlanseringen har 200 polisanmälningar initierats via sajten.
Under de senaste månaderna har över 200 anmälningar om näthat initierats genom plattformen Näthatshjälpen. Initiativet, som är ett samarbete mellan Prinsparets Stiftelse och Tele2, syftar till att underlätta för personer att anmäla och få stöd vid digitala kränkningar. Det gör man genom att erbjuda enkelt tillgänglig hjälp för personer som utsätts för hot, hat och kränkningar på nätet. Genom att samla juridisk rådgivning, stödlinjer och anmälningsverktyg på en och samma plats, har tjänsten sänkt tröskeln för många att ta steget och anmäla.
I ett uttalande säger Helene Öberg, generalsekreterare för Prinsparets Stiftelse, att “tyvärr utsätts många för näthat, inte minst våra unga, och vi vill bidra till att det inte normaliseras. Därför är det viktigt att sajter som Näthatshjälpen finns och sänker tröskeln för att göra en polisanmälan. Att ringa in sin anmälan eller att gå in till en polisstation är ett betydligt större steg och det riskerar att skapa ett mörkertal för antalet som faktiskt är utsatta.”
Den ökade mängden anmälningar belyser det växande problemet med näthat i samhället. Det understryker också vikten av initiativ som Näthatshjälpen, som spelar en avgörande roll i att stötta drabbade och främja medvetenhet kring digitalt beteende.