-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Många hör av sig för att få hjälp
200 anmälningar till Näthatshjälpen

Efter omlanseringen har 200 polisanmälningar initierats via sajten.
Under de senaste månaderna har över 200 anmälningar om näthat initierats genom plattformen Näthatshjälpen. Initiativet, som är ett samarbete mellan Prinsparets Stiftelse och Tele2, syftar till att underlätta för personer att anmäla och få stöd vid digitala kränkningar. Det gör man genom att erbjuda enkelt tillgänglig hjälp för personer som utsätts för hot, hat och kränkningar på nätet. Genom att samla juridisk rådgivning, stödlinjer och anmälningsverktyg på en och samma plats, har tjänsten sänkt tröskeln för många att ta steget och anmäla.
I ett uttalande säger Helene Öberg, generalsekreterare för Prinsparets Stiftelse, att “tyvärr utsätts många för näthat, inte minst våra unga, och vi vill bidra till att det inte normaliseras. Därför är det viktigt att sajter som Näthatshjälpen finns och sänker tröskeln för att göra en polisanmälan. Att ringa in sin anmälan eller att gå in till en polisstation är ett betydligt större steg och det riskerar att skapa ett mörkertal för antalet som faktiskt är utsatta.”
Den ökade mängden anmälningar belyser det växande problemet med näthat i samhället. Det understryker också vikten av initiativ som Näthatshjälpen, som spelar en avgörande roll i att stötta drabbade och främja medvetenhet kring digitalt beteende.