Intervju med Oneplus strategichef

Oneplus svarar på frågor om Oxygen, Oppo och Hasselblad

Oneplus om kritiken mot nya gränssnittet, utvecklingssamarbetet med Oppo och nästa steg för mobilkameran.

Publicerad Senast uppdaterad

Tuomas Lampen använder ordet community en hel del vår intervju. Oneplus har lyckats bygga upp en stor bas av lojala användare, och via företagets forum-app i mobilen kan de kommunicera med varandra och företaget, som i sin tur varit bra på att få användarna att känna sig sedda. När Tuomas Lampen talar om varför de vidgade sin produktprortfölj beskriver han det som att de svarade på något som deras community frågade efter. Men inte bara de, även operatörsledet har enligt Tuomas Lampen efterfrågat Oneplusmobiler i billigare prisklasser.

Headset kompletterar Oneplus produktportfölj sedan ett par år tillbaka, och det kommer de att fortsätta att göra.

– Jag är personligen en fan av Oneplus Buds. Vi är nöjda med försäljningssiffrorna för dem men ännu mer nöjda med feedbacken vi får, säger Tuomas Lampen.

Tuomas Lampen använder ordet community en hel del vår intervju. Oneplus har lyckats bygga upp en stor bas av lojala användare, och via företagets forum-app i mobilen kan de kommunicera med varandra och företaget, som i sin tur varit bra på att få användarna att känna sig sedda. När Tuomas Lampen talar om varför de vidgade sin produktprortfölj beskriver han det som att de svarade på något som deras community frågade efter. Men inte bara de, även operatörsledet har enligt Tuomas Lampen efterfrågat Oneplusmobiler i billigare prisklasser.

Headset kompletterar Oneplus produktportfölj sedan ett par år tillbaka, och det kommer de att fortsätta att göra.

– Jag är personligen en fan av Oneplus Buds. Vi är nöjda med försäljningssiffrorna för dem men ännu mer nöjda med feedbacken vi får, säger Tuomas Lampen.

Att ha ett community av lojala fans kan ha sina sidor. När Oneplus i den senaste versionen av användargränssnittet Oxygen OS tog det bort från Googles användargränssnitt mot ett gränssnitt som påminner mer om Samsungs, med knappar för interaktion i botten och information på övre halvan av skärmen uttryckte många fans sitt missnöje. Jag frågar Tuomas Lampen vad han vill säga till fans som är missnöjda med den nya designen.

– All feedback är välkommen, skrattar han, och fortsätter. Oroa er inte. Vi strävar alltid efter att ge den bästa användarupplevelsen. Sedan kan man inte göra alla nöjda. En del behöver lite mer tid att vänja sig.

– Sedan är ju inte telefonerna desamma som för ett par år sedan. Skärmarna har blivit större, och vi använder dem inte på samma sätt som då. Användargränssnittet måste följa med hur användarmönstret förändras.

Oneplus har alltid haft ett lite diffust förhållande till mobiltillverkaren Oppo. Att de ägs av samma moderbolag är ingen hemlighet, men den grad av teknikutbyte som sker mellan företagen har gjort att en del hävdat att Oneplus snarare är ett förtäckt varumärke under Oppo. Tuomas Lampen blir lite vagare i formuleringarna när jag kommer in på det ämnet. Tidigare i år slogs till exempel Oneplus utvecklingsavdelning ihop med Oppos.

– Vi delar en del utveckling med Oppo ja. vi är fortfarande ett litet varumärke, som alltid tagit saker försiktigt. Nu när vi har så många fler mobiler i vår portfölj är det logiskt att dela utvecklingsresurser, det tillåter oss att fortsätta växa på ett hälsosamt vis och hålla priserna nere.

Nästa steg för Hasselblad och Oneplus samarbete

Oneplus har inlett ett samarbete med kameratillverkaren Hasselblad, och man har varit föredömligt tydliga med vad samarbetet består i. I dagsläget hjälper Hasselblad Oneplus med kalibreringen av färgerna samt användargränssnittet i kameraappen, särskilt i pro-läget som ska efterlikna en Hasselbladkamera. Jag frågar Tuomas Lampen om han kan berätta något om vad som är näst på tur i kamerasamarbetet.

– Kanske något. Vi har påbörjat ett treårigt arbete med att förbättra programvaran i kameran. Många tror att hårdvaran är det svåra och programvaran är det lätta i kameran, men så är det definitivt inte. Just nu har vi team tillsammans med Hasselblad som tittar på alla kameraområden, hårdvara och mjukvara, för att se vad Hasselblad kan hjälpa oss med. De har 80 års erfarenhet av kameror, det är oerhört värdefullt för oss. 

– Ur mitt perspektiv har Oneplus fokuserat på ett område i taget som vi kan förbättra och kanske knuffa hela industrin framför oss. sist var det snabbladdning, innan dess skärmuppdateringsfrekvens, och nu är det dags att fokusera på kamerorna.