Mark Notton ansvarar för Samsungs produktportfölj på den europeiska marknaden och vi träffar honom för ett samtal via videomöte dagen efter att Samsung genomfört sin stora lansering av S21-serien. Lanseringen inkluderade så klart även nya Galaxy Buds Pro och den nya produktkategorin Galaxy Smarttag som spårar dina försvunna prylar.
Galaxy S21-serien var en illa bevarad hemlighet, mycket information var känd redan innan via läckor. Hur tänker du kring de här läckorna som förekommer, är de ett problem?
– Läckor är vanliga i vår bransch och jag tror att orsaken till viss del är att många är förväntansfulla. När Samsung ska lansera nya produkter är det många som vill veta vad det är som ska släppas.
Det är lite knappt ett år sedan nu som ni släppte S20-serien. Hur skulle du utvärdera den?
– Ja, i år lanserar vi lite tidigare vilket gör att hela processen nu har accelererats lite. Förra årets lansering var precis innan virusets utbrott vilket framförallt har inneburit personliga svårigheter för många men även försvårade för oss som företag en del. Under vårens lockdown så styrde vi i stor utsträckning om till onlineförsäljning. Sedan under hösten så släppte vi S20 FE som jag uppfattat var en trevlig överraskning för många.
Mark Notton ansvarar för Samsungs produktportfölj på den europeiska marknaden och vi träffar honom för ett samtal via videomöte dagen efter att Samsung genomfört sin stora lansering av S21-serien. Lanseringen inkluderade så klart även nya Galaxy Buds Pro och den nya produktkategorin Galaxy Smarttag som spårar dina försvunna prylar.
Galaxy S21-serien var en illa bevarad hemlighet, mycket information var känd redan innan via läckor. Hur tänker du kring de här läckorna som förekommer, är de ett problem?
– Läckor är vanliga i vår bransch och jag tror att orsaken till viss del är att många är förväntansfulla. När Samsung ska lansera nya produkter är det många som vill veta vad det är som ska släppas.
Det är lite knappt ett år sedan nu som ni släppte S20-serien. Hur skulle du utvärdera den?
– Ja, i år lanserar vi lite tidigare vilket gör att hela processen nu har accelererats lite. Förra årets lansering var precis innan virusets utbrott vilket framförallt har inneburit personliga svårigheter för många men även försvårade för oss som företag en del. Under vårens lockdown så styrde vi i stor utsträckning om till onlineförsäljning. Sedan under hösten så släppte vi S20 FE som jag uppfattat var en trevlig överraskning för många.
Jag hade personligen inga problem med kameran i S20 Ultra när jag testade den direkt efter lanseringen, men det har talats om problem med autofokus i den telefonen. Kan man se nyheten med laserautofokus i S21 Ultra som ett resultat av det?
– Jag lade inte heller märke till några problem med kameran i S20 Ultra. Kanske kan det ha handlat om några tidiga mjukvaruproblem i så fall. När det gäller S21 Ultra så skulle jag säga att det är dubbel optisk zoom med både tre och tio gångers förstoring och fasdetektering som verkligen gör skillnad. Zoomlåset för att hjälpa dig hålla kameran stilla när du zoomar kommer också att hjälpa till.
Hur viktiga är flaggskeppsmodellerna generellt för er idag jämfört med billigare modeller, ser du någon förändring där?
– Flaggskeppstelefonerna är extremt viktiga skulle jag säga. De lägger ribban och kanske särskilt nu när vi lanserar i början av året så pekar de ut riktningen, vad användare kan förvänta sig under året som kommer.
För vi på Mobil märker vi bland våra läsare ett ökat intresse även för billigare telefoner?
– Ja, det finns där också. Vi gjorde en tydlig markering för ett par år sedan att inkludera fler av de mest populära funktionerna först i Galaxy A-serien och det har varit framgångsrikt. De telefonerna säljer väldigt bra. Sedan kan man även säga att den tekniska utvecklingen år från år inte går lika snabbt idag som när vi släppte Galaxy S1, S2 och S3.
Ser du någon efterfrågan på flaggskepp i mindre storlekar?
– Ja en sådan efterfrågan finns och vi utvärderar alltid hur vi kan göra för att på bästa sätt uppfylla de önskemål som finns. Kanske framförallt i Norden, Tyskland och Storbritannien skulle jag säga att det finns det här önskemålet. Det är användare som kanske inte alltid använder telefonens alla funktioner utan de är mer ute efter något som ligger bra i handen. Våra händer växer ju inte. Mindre telefoner handlar ju till stor del om skärmstorleken och nu går vi det önskemålet till mötes genom att minimera kanterna kring skärmen.
Vad innebär stödet för S-Pen i S21 Ultra för ert totala produktutbud framöver?
– Med S21 Ultra ville vi göra en telefon som ger det bästa av det bästa av det bästa. Det är anledningen till att den har stöd även för S-Pen. Note-användarna kommer även framöver kunna dra nytta av S-Pen.
Hur ser du på situationen med Snapdragon jämfört med Exynos? Ni använder era egna systemchipp i S-serien här på den svenska marknaden men i till exempel USA är det Snapdragon som gäller. Är de båda jämställda nu, hur ser situationen ut?
– Jag har inte jämfört nu sida vid sida, men det skulle vara intressant att göra. Vi lanserade vår Exynos 2100 strax innan lanseringen av S21-serien och steget till 5 nanometers tillverkningsprocess gör stor skillnad. Vi har sett fina resultat. Vi såg klagomål under förra året från konsumenter som lade märke till skillnader i prestanda. Jag märkte inte skillnader personligen men våra team har jobbat hårt för att säkerställa prestandan. Nu ska det vara bra.
Med S21 så väljer ni att inte skicka med laddare i kartongen. Är inte tidpunkten för det illa vald när samtidigt utvecklingen med snabbladdning går framåt?
– Motiveringen till beslutet är framförallt miljön. Vi skickar varken med laddare eller headset. Jag skulle säga att valet att inte inkludera headset var enklare, men att inte lägga med laddare var ett svårare val. Vi har sedan 2017 standardiserat på USB-C så har man en sådan kan man använda den. När det gäller tidpunkten finns det nog aldrig någon riktigt bra tidpunkt att göra det här, men mindre plast är ju bättre för miljön och för oss alla. Sedan har vi sänkt priset på våra laddare så att de som behöver en laddare kan köpa en.
Ni har även tagit bort minneskortplatsen?
– Ja, det är möjligt att några blir besvikna när vi tagit de här stegen. Att välja bort minneskortplats föregicks av mycket diskussioner. Samsung är ett väldigt datadrivet företag och vi baserade beslutet på undersökningar om hur användarna faktiskt använder sina telefoner. När vi frågade våra användare efter ett år med en ny telefon hur mycket lagringskapacitet de hade ledigt stod det klart att många hade gott om ledigt utrymme.
Så när du tittar på de data ni har om telefonernas användning, vilken blir nästa funktion som ni plockar bort?
– Åh, jag kommer inte att ge dig ett svar på den frågan, men det är intressant att tänka på. Skärm, kamera och batteri är generellt de absolut viktigaste för användare, så om vi kan göra någon förändring för att drastiskt förbättra hur de fungerar så är det något vi kan överväga.
Under presentationen när ni visade upp S21-serien för första gången fick vi höra att den är utrustad för framtiden. Kan du ge några exempel på mer exakt vad ni menade med det?
– Ja, absolut. Första exemplet är 5G. Om 2-3 år så kommer det vara väldigt viktigt att ha i en telefon. Sedan har vi ultra wideband som används med till exempel Smarttag Plus och kan kopplas till olika AR-funktioner. Galaxy S21 Ultra har den senaste Wifi 6E, vi har gått till 5 nanometer på systemchippet och sen så klart kameran för att nämna några saker.
Du nämnde AR. Hur ser du på möjligheterna som den tekniken kan bidra med framöver?
– Med Smarttag Plus som har UWB kan du använda AR för att hitta taggen. Jag tror att räckvidden är runt 120 meter och på det avståndet kan du med AR enkelt bli vägledd till plasten där din borttappade pryl befinner sig. Sen finns det uppenbara möjligheter med AR även inom gaming, till exempel.
Smarttag som du nämner är ett exempel på en del i ert ekosystem. Hur drar ni gränsen mellan konkurrenter och partners? Jag menar, kommer andra företag att bjudas in i det här ekosystemet, eller är det något som ni håller för er själva?
– Att arbeta med partners är en väldigt viktig del i vår strategi. Vi pratade en del om vårt fördjupade samarbete med Google under Unpacked och Android Messenger som är förinstallerad i S21 kommer du att uppskatta. Vi har även ett nära samarbete med Microsoft och ser du på Smartthings så kan även användare med Apple-produkter använda det.
Om vi ser lite framåt, vad kan vi vänta oss av S21 framöver? Kan du ge lite bakgrund kring hur ni jobbar med mjukvaruuppdateringar? Ni har lyckats bra med det på sista tiden?
– När du gillar din telefon vill du gärna att den ska fortsätta få uppdateringar och det är vad våra användare sagt till oss. Nu lovar vi tre års uppdateringar. Vi skulle gärna utöka det löftet, men vi gör vårt bästa.
Och om vi blickar ännu lite längre in i framtiden, hur långt bort är en selfiekamera som är dold i skärmen? Eller finns det andra områden där ni hellre vill lägga era forskningsresurser?
– Vi är inte riktigt där ännu med selfiekamera gömd i skärmen. Om vi var där skulle den redan vara lanserad. Det finns många områden som vi lägger stora resurser på. Det kan handla om skärm. Batteri. Vi lägger oerhörda resurser på att utveckla vikbara mobiler. Vi har inte pratat om det nu idag, men när vi först sa att vi arbetade med att ta fram glas som gick att böja var det flera som trodde att vi skojade eller kanske ljög. Men det har vi visat att vi inte gjorde.