Paypal mest poppis
Lista: svenskarnas favorit-appar för mobil betalning
Bild: Jason Howie/Flickr
Mobil handel spås fortsätta öka. Här tittar vi närmare på hur svenskarna helst betalar med mobilen idag.
Mobil handel tog fart på riktigt 2013 och trenden har fortsatt under 2014. Andelen e-konsumenter som har använt mobilen för att shoppa har i år ökat med 42 procent, detta enligt Dibs årliga rapport ”Svensk E-handel”. Antalet mobila kunder ökade till 2,4 miljoner under 2014 och de genomförde närmare 27 miljoner köp under året. Det motsvarar en tillväxt med 79 procent jämfört med 2013.
Och svenskarnas favorittjänst för mobil betalning är…
Bankernas pengaöverföringstjänst Swish – och förra årets Guldmobilvinnare i kategorin Årets Mobila betalning – fortsätter att växa i rasande takt. Bara senaste månaden anslöt sig ytterligare över 150 000 personer till tjänsten som numera har över 1,8 miljoner användare. Kännedomen om tjänsten är dessutom skyhög, och så många som 81 procent av de tillfrågade svenskarna säger sig känna till Swish.
Med detta sagt är det utan tvekan amerikanska Paypal som vinner slaget om mobila betalningar i Sverige. Sammanlagt 89 procent känner till tjänsten och hela 50 procent har använt den för att handla varor eller tjänster.
Tittar man på två andra svenska alternativ som fått stor uppmärksamhet, Wywallet och Seqr, så hamnar man på betydligt lägre användningsnivåer, 12 procent för Wywallet och 5 procent för Seqr. Wywallet har, i motsats till Seqr, en hög varumärkeskännedom, med 64 procent (lika högt som mer diskreta Payson) jämfört med 25 procent för Seqr.
Det som fick svenskarna att handla i mobilen var främst två saker: man använde en app för att köpa något, alternativt mobilen var närmast till hands vid köptillfället.
Antal svenskar som känner till tjänsten
- Paypal 89%
- Swish 81%
- Payson 64%
- Wywallet 64%
- Seqr 25%
- Masterpass 8%
- V.me 7%
Antal svenska som har använt tjänsten
- Paypal 50%
- Swish 22%
- Payson 22%
- Wywallet 12%
- Seqr 5%
- Masterpass 1%
- V.me 1%
Det här köper den ideala mobil-shopparen
Ja, mobil handel ökar och allt fler använder betalsättet för att handla varor och tjänster. Men vissa produkter ligger högre upp än andra, och vissa konsumenter är mer benägna än andra att handla från sin mobil.
Enligt Dibs rapport står resor högst upp på den mobila inköpslistan, följt av elektronik och kläder och skor. De mest mobila köparna hittar man vidare bland 35-44 åringar, tätt följt av 25-34 åringar. Tittar man på könsfördelning så är kläder och skor kvinnornas favoriter att shoppa mobilt, medan män i högre utsträckning köper media i mobilen. Vad som finns i plånboken generellt avgör även vilka typer av varor man köper i mobilen. Konsumenter som handlar för minst 5000 kronor köper i första hand resor, medan den som handlar för cirka 1000 kronor köper främst media, exempelvis musik.