Uppgraderar sin app

Liseberg testar Ibeacon

Bluetooth ska förbättra nöjesparksupplevelsen.

Publicerad Senast uppdaterad

För en dryg vecka sedan rapporterade Mobil Business att Coop i augusti blir det första svenska förataget med att börja testa Ibeacon på Coop Centralen i Stockholm. Men redan under kommande veckorna kommer Liseberg att börja implementera tekniken. Tillsammans med konsultföretaget CGI rullar nöjesparken ut de små blåtandssändarna samtidigt som funktionen läggs till i en uppgraderad version av Lisebergs app.
– Sändarna är redan monterade och funktionen kommer att stoppas in i appen under närmaste veckorna, säger Martin Lundqvist, Solutions Areas Director på CGI, till Mobil Business.

Till att börja med kommer den nya Ibeacon-funktionen endast fungera med Ios-appen men i och med att även Android 4.3 och senare versioner stöder Bluetooth Low Energy, (BLE, en del av Bluetooth 4.0-standarden, även kallat Bluetooth Smart), som ligger till grund för iBeacon-standarden, ska även Android-enheter kunna använda funktionen framöver.
– Anledningen till att vi börjar med Ios är att Ibeacon-tekniken är redan inbyggd i Apples operativssystem. Däremot finns inte stödet för iBeacon inbyggt från start i Android utan det måste vi skapa i vår applikation, förklarar Martin Lundqvist.

Vad är syftet med att rulla ut Ibeacon på Liseberg?
– Ibeacon kan användas för att skicka erbjudanden och annan relevant information till besökarna, men vi ser också stora möjligheter med att få information om besökarnas rörelser, något som Liseberg sedan kan analysera och använda för att förbättra kundupplevelsen.

Genom Ibeacon kan man exempelvis guida besökaren till rätt entrékassa, tipsa om barnföreställningar, erbjuda information om kötider i realtid eller genomföra skattjakter i parken. Men man kan också använda Ibeacon som ett analysverktyg och exemplevis se vilka attraktioner som besökarna åker, på vilka restauranger de äter och sedan se om det finns ett samband mellan att äta på ett visst ställe och åka en viss attraktion och tvärtom.

Ibeacon på eller av: besökaren får välja
Att få sina rörelser spårade väcker så klart frågan om personintegritet. Enligt Liseberg gäller att såväl nöjesparken som besökaren ska ha nytta av den nya funktionen.
– Det handlar om att hitta rätt balans. Samma diskussion uppstod när man började utrusta telefoner med GPS och företag ville använda detta för att positionera sina medarbetare. Nu har många organisationer med ensamarbetare på fältet accepterat att ha spårning via GPS för att det ger en ökad säkerhet vid olyckor. Även i Ibeacons fall handlar det om att ge tillbaka nytta, i synnerhet olika typer av information som underlättar besöket. Och längre fram kommer man kanske att även kunna betala direkt i appen när man kommer i närheten av parken, säger Martin Lundqvist.

På samma sätt som man kan sätta på eller stänga av positionstjänster idag så kommer denna valmöjlighet att finnas i appen, säger Martin Lundquist.
– En annan fördel med iBeacons är att appen inte behöver vara öppen för att Ibeacon-funktionen ska fungera. Om appen är installerad aktiveras funktionen automatiskt när telefonen kommer i närheten av en iBeacon.