-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Facebook-appar störst i världen
Meddelandeappar tar över spelandet

Styrkebesked från Facebook-ägda appar under 2014. Men nya affärsmodeller dyker upp.
Har du någonsin undrat varför Facebook köpt upp Whatsapp och Instagram och varför alla Internetgiganter ryktas vara intresserade av att köpa snapchatt kan App Annies senaste appstatistikrapport för 2014 bidra med ett svar, eller delar därav.
För det första växer meddelandetjänster så det knakar. I allt större utsträckning kan dessa ses som de nya något "coolare" – läs att de tilltalar yngre användare – sociala nätverken. Under 2014 växte nämligen världens topp-tio-meddelandeappar med inte mindre än 53 procent sett till nedladdningar i både Ios och Android.

Styrkebesked från Facebook-varumärken
Störst av alla meddelandeappar – och för den delen störst av alla appar i världen – är Facebook Messenger. Vanliga Facebookappen kniper själv en andraplats globalt. Det blir inte direkt sämre för Facebook som koncern när man tittar på världens tredje och fjärde största appar: där hittar man Whatsapp och Instagram, även de Facebook-ägda. Populära Snapchat hamnar på tiondeplatsen och Twitter på nionde plats.
Meddelandetjänster lyckas dra in intäkter
Statistiken visar även en annan trend: meddelandeappar håller på att bli stora spelutgivare. Meddelandeapparna lyckas med det som många sociala nätverk hittills i stort sett misslyckats med, nämligen att få privatanvändare att faktiskt köpa saker. Reklam som visas för användarna är i dessa fall inte det primära utan det är aktiva inköp av appar och andra innehållstjänster – exempelvis spel, klistermärken eller mobila betalningar – som drar in intäkter.
I synnerhet hittar man två sociala meddelandenätverk bland topp-tio-spelutgivarna, Tencent och Line, som både är starka i Asien. Japanska Line lyckas här, enligt App Annies lista, ta en fjärdeplats sett till spelintäkter följt av kinesiska Tencent på femteplatsen.