-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Multiplattform en utmaning
40 procent av e-handeln snart i mobilen

Enklare mobila betalningar och mobiloptimerade sajter bakom tillväxten.
I december 2014 stod mobil handel för 30 procent av all e-handel – 30 procent av en marknad värd 1,5 biljarder dollar globalt med andra ord. Nu spår Criteo, ett företag som specialiserats inom beteendebaserad annonsering, att mobil handels andel kommer att öka till 40 procent globalt och till 50 procent i avancerade marknader som Storbritannien och Japan innan året är slut. Det framgår av rapporten ”2015 eCommerce Industry Outlook”, som Criteo tagit fram, och i den flera miljarder transaktioner analyserats.
Bakom mobil handels tillväxt ligger bland annat enklare betalning via mobilen samt ökningen av antalet mobiloptimerade sajter, enligt Criteo som även spår att Apple Pay kommer att bidra positivt till mobil handels tillväxt.
Lite av en huvudvärk för den som vill lyckas blir det med dock, i och med att köparna gärna använder sig av flera plattformar.
– 2015 kommer att bli ett spännande år för e-handelsbranschen då online-shoppingen fortsätter utvecklas i snabb takt. När konsumenten spenderar mer tid på flera olika enheter krävs det däremot mer komplexa lösningar för att nå fram, men de som investerar i att mobilanpassa sina hemsidor och lyckas följa kunderna över olika enheter kommer att lyckas väl under året, säger Frank Ericson, Nordenchef på Criteo.
Har man tagit fram en mobil app är det dessutom en utmaning att få konsumenter att använda dem flera gånger med bara en fjärdedel som faktiskt använder appar som de laddat ner.
Webrooming är en annan trend som spås accelerera under året. Kortfattat handlar det om att konsumenterna i fysiska butiker fattar köpbeslut baserat på information som de hittat online. Konsekvensen av detta får vi se i form av fler implementeringar av beacon-teknik, surfplattor i butik, samt gratis Wifi, menar Criteo.
Rapporten ”2015 eCommerce Industry Outlook” kan du ladda ner här.