GPS-test del 2: Navigatorer

Bästa GPS-navigatorn utsedd

Garmin NüLink 2390Plus: Aktiv hållare. Bra sökfunktioner.Minus: Kräver abonnemang för trafikinformation.
Tomtom Go Live 825Plus: Användarvänlig. Bra kvalitetskänsla.Minus: Passivt fäste.
Navigon 92 Premium LivePlus: Kartvyn. Röststyrningen. TMC och uppkoppling.Minus: Passiv hållare.
Tomtom Go Live 1005Plus: Bra aktivt fäste, snabbt och enkelt gränssnitt.Minus: Kräver abonnemang för trafikinformation.
Garmin Nüvi 3490 LMTPlus: Smidigt format. Aktiv hållare. App för mobilen.Minus: Liten skärm.
Mio Spirit 685Plus: Lättläst karta. Fysiska knappar.Minus: Långsam. Dålig skärm.
Mio Spirit 687Plus: Lättläst karta. Fysiska knappar. Kameraingång.Minus: Långsam. Dålig skärm.

Det finns många bra navigatorappar för mobilen, men vill du vara säker på att få vägvisning samtidigt som chefen ringer, någon kommenterar ditt senaste Facebookinlägg eller det landar en ny e-faktura i bankens app – då är det fortfarande bäst att satsa på en fristående navigator.

Publicerad Senast uppdaterad

Garmin NüLink 2390

Garmin satsar på bra fästen – även för lite billigare enheter. Nülink 2390 är plastigare än de bästa enheterna vi sett i Nüvi-serien, men byggkvaliteten är ändå godkänd och det är praktiskt att ha sladdarna samlade i en aktiv hållare. De uppkopplade tjänsterna är enkla att använda och fungerar direkt. Enheten levereras med inbyggt simkort och ett års abonnemang med fri dataöverföring inom Europa är inkluderat. Trafikinformation i form av Garmins "3d Traffic"-tjänst ingår i abonnemanget, men också koppling till Eniros sökmotor för privatpersoner och företag. Inom Sverige håller Eniros databas betydligt högre kvalitet än Google Local Search och det är smidigt att kunna knappa in ett telefonnummer och hämta adressen direkt till navigatorn. Andra tjänster i Garmins Live-paket är valutaomvandlare med färska kurser, väder och bilder från trafik och väglagskameror. 

Garmin har byggt in tjänsterna på ett bra sätt i gränssnittet – till exempel visas utomhustemperaturen i statusfältet och det går att komma åt de uppkopplade sökfunktionerna via den vanliga destinationsmenyn. Det som fortfarande saknas är en möjlighet att uppdatera mjukvara och kartor över uppkopplingen. Navigatorn talar om när det finns uppdateringar tillgängliga, men du måste använda dator och usb-sladd för att installera den nya mjukvaran. Menyerna är enkla att överblicka och om du använt en Garmin-navigator från de senaste fem åren kommer du att känna igen dig. Nülink 2390 har en enkel och tydlig kartbild utan 3d och andra effekter, men är lite segare att arbeta med än de bästa enheterna i testet.

Plus: Aktiv hållare. Bra sökfunktioner.

Minus: Kräver abonnemang för trafikinformation.

Garmin nüvi 3490LMT

Garmins 3000-serie lanserades för över två år sedan och är fortfarande unik med sitt slimmade format. Skärmen är på 4,3 tum, precis som hos den billigare Garmin-enheten, men upplösningen är betydligt högre – hela 800 x 480 pixel. Skärmen har väldigt snabb respons tack vare kapacitiv teknik och det går att zooma i kartbilden med hjälp av multitouch. 3000-serien har saknat uppkopplade funktioner, men tidigare i vår släppte Garmin en uppdatering som delvis råder bot på denna brist. Det är enkelt att uppdatera 3490lmt – allt som behövs är usb-sladden och en dator med webbläsare. 

Den nya mjukvaran trollar inte fram något modem i enheten utan du behöver dessutom en Androidmobil med SmartphoneLink-appen. Appen är enkelt att installera från Google Play och sedan kan navigatorn låna mobilens uppkoppling via bluetooth. Flera nya menyval dyker upp – till exempel väder och Eniros söktjänster. Några funktioner är gratis, men du kan också köpa till tjänster som fart- och trafikkameror, 3d Traffic och "avancerat" väder. Priserna är lite lägre än när du förnyar abonnemanget för en Nülink-enhet, men du får själv stå för datakostnaderna. Androidappen öppnar också mobilens telefonbok så att du kan navigera till dina kontakter – antingen från navigatorskärmen eller direkt från telefonboken i mobilen. Mobilen kan alltså fungera som en fjärrkontroll för navigatorn.

Kartbilderna innehåller många 3d-effekter. Höjdskillnaderna ritas upp ungefär som i Google Earth när man färdas på landsväg medan stadstrafikens 3d-grafik är lite mer återhållsam. Byggnadskonturerna har en skuggad effekt och det skymtar förbi en och annan mer detaljerad 3d-modell. Effekterna tar dock aldrig överhanden och både kartvyn och menyerna är väldigt tydliga. Jämfört med äldre Nüvi-enheter finns det mesta på sina vanliga platser. Ikonerna har fått en ansiktslyftning för att passa på den högupplösta skärmen. Den aktiva hållaren går att vrida till valfritt läge och skärmen roterar automatiskt till antingen liggande eller stående format.

Plus: Smidigt format. Aktiv hållare. App för mobilen.

Minus: Liten skärm.

Mio Spirit 685

Mio 685 är testets billigaste navigator, men enheten känns trots det välutrustad med europakarta, trafikinformation och femtumsskärm. Går vi tillbaka några år hade Mio överarbetade gränssnitt med så mycket 3d-effekter att tydligheten nästan gick förlorad, men i Spirit-serien är allt onödigt bortskalat och fokus ligger på kartan och instruktionerna. Huvudmenyn påminner lite om Windows Phone med tydliga fyrkanter som leder till huvudfunktionerna. Att knappa in destination är enkelt tack vare »Quick Spell«-tangentbordet som döljer alla bokstäver som inte passar in på namn i databasen. 

Mio levererar alltid fyra olika ruttförslag – ekonomisk, lättast, snabbast och kortast och alternativen visas både på kartan och med beräknad tid och sträcka i textform. Det ingår också en programvara för pc som gör det möjligt att planera resorna i datorn och synka med enheten via usb. Mio har köpt in Tomtoms iq Routes-teknik, så vägvalen anpassas efter historiska uppgifter om trafik och köer och du kan få olika förslag beroende på veckodag och tid på dygnet. När man är ute och kör visar Mio en väldigt ren kartbild – inga huskonturer, höjdkurvor eller ikoner för intressepunkter. Bara vägar och tydliga markeringar för var man ska köra. Det finns flera olika teman för kartan, så ett tips är att ändra eftersom grundinställningen är ganska trist och färglös. 

Tyvärr är byggkvaliteten inte hundraprocentig. Spirit-navigatorerna känns klumpiga och plastiga, men har bra fästen. Istället för att enheten måste passas in och klickas fast exakt så har Mio en enkel konstruktion där man hänger navigatorn på fästet. Det gör det lätt att montera och demontera enheten, men samtidigt är hållaren passiv, så strömsladden måste kopplas in separat. Till vänster om skärmen finns två rejäla fysiska knappar. Den övre används för att backa i menyer och den nedre gör det enkelt att spara adresser och rutter. Knapparna är användbara, men jag hade hellre sett att Mio satsat mer på skärmens kvalitet. Storlek och upplösning är helt i klass med de dyraste enheterna i testet, men Mio har sämre kontrast och väldigt seg respons i pekskärmen.

Plus: Lättläst karta. Fysiska knappar.

Minus: Långsam. Dålig skärm.

Mio Spirit 687

Till det yttre är det nästan omöjligt att skilja Mio Spirit 687 från den ett par hundralappar billigare 685-modellen. Även bland funktionerna är enheterna nästan identiska, men Mio Spirit 687 har två ytterligare finesser – bluetooth och videoingång. Videoingången gör det möjligt att köpa en billig övervakningskamera och använda som backkamera. Eller kanske för att bevaka insidan av hästsläpet. I lådan ingår en sladd som omvandlar ingångens 3,5-millimeterskontakt till tre rca-kontakter, så jag kunde enkelt visa bilder från min vanliga digitalkamera på navigatorns skärm. Bildkvaliteten är godkänd, men skärmens svaga kontrast märks naturligtvis även i videoläget. Bilden från videoingången kopplas på direkt från huvudmenyn, men det hade varit smidigt med en fysisk knapp för att snabbt växla mellan video- och navigatorlägena.

Bluetoothstödet gör det möjligt att använda navigatorn som högtalartelefon. Det är enkelt att besvara samtal med ett tryck på navigatorns stora skärm, men när det gäller ljudkvaliteten så är även de allra billigaste bluetoothheadseten betydligt bättre val. Mer intressant är då möjligheten att använda bluetooth för de uppkopplade tjänsterna. Mio Spirit 687 saknar inbyggt modem, men via mobilen kan du hämta aktuellt väder och söka efter intressepunkter på Google direkt i navigatorn. Datakostnaden hamnar på mobilräkningen och det kan bli dyrt på utlandsresan, men i gengäld slipper du ett separat abonnemang för navigatorn.

Plus: Lättläst karta. Fysiska knappar. Kameraingång.

Minus: Långsam. Dålig skärm.

Navigon 92 Premium Live

Navigon är numera ett dotterbolag till Garmin, men varumärket lever kvar och 92 Premium Live är den senaste toppmodellen. Som namnet avslöjar handlar det om en uppkopplad navigator, men enheten innehåller också en mottagare för trafikinfo via rds-radion som fungerar både som backup och som alternativ om du avstår från att förlänga abonnemanget på Live-tjänsterna. Navigons första Live-enheter var ganska krångliga att hantera i bilen med trassliga sladdar och externa modem. Du måste fortfarande montera simkortet och knappa in en lång aktiveringskod för att starta enheten första gången, men väl igång är det inte krångligare att använda Navigons Live-tjänster än motsvarigheterna från Garmin eller Tomtom. 

Navigon har som vanligt en riktigt snygg kartvy med 3d-känsla och tydliga ikoner för intressepunkterna, men nytt i denna generation är att även menyerna fått en ansiktslyftning. Det nya gränssnittet kallas Navigon Flow och innebär att du kan svepa med fingret över skärmen för att öppna en meny med relevanta genvägar och bläddra i sidled för att få fram ytterligare menyval. Inspirationen kommer naturligtvis från de stora mobilsystemen, men Navigon har inte lyckats få lika bra respons som på exempelvis Ipad trots att 92 Premium Live har kapacitiv skärm och en snabb arm11-baserad processor. 

Även om den riktiga »Flow«-känslan inte infinner sig så är de nya menyerna enkla att använda och det går att nå funktionerna med färre klick jämfört med det gamla systemet där man alltid fick gå via huvudmenyn. Live-tjänsterna nås via en egen flik och här finns trafik, väder, fartkameror, Google-sök och en evenemangsguide. Guiden levererar många korrekta tips, men källmaterialet kunde vara bättre. Permanenta utställningar på museum listas som evenemang medan flera större konserter och sporthändelser som återfinns i lokaltidningen saknas i navigatorn. 

Live-tjänsterna ingår under 12 månader och kostar därefter 460 kr per år. I andra länder finns intressanta tjänster som bensinpriser och uppdaterad information om lediga parkeringar. Navigon föreslår alltid tre olika resvägar och du kan bekräfta med röststyrning – till exempel säga »Två« för att aktivera ruttalternativ nummer två. Det finns också en väl fungerande talsyntes som både läser upp instruktionerna inklusive gatunamn och innehållet i trafikmeddelanden. Navigon 92 Premium Live levereras dessvärre med en passiv hållare – det känns knappast »premium«.

Plus: Kartvyn. Röststyrningen. TMC och uppkoppling.

Minus: Passiv hållare.

Tomtom Go Live 1005

Tomtoms gränssnitt genomgick en storstädning för ett par år sedan och resultatet är fortfarande mycket njutbart. Huvudmenyn är enkel att överblicka och består av en enda sida med tydliga alternativ. Installationen är enkel – allt som krävs är att man knappar in önskat språk och datumformat och anger om man är höger- eller vänsterhänt – sedan är enheten igång. Go Live 1005 är en uppkopplad enhet – simkort är inbyggt och alla tjänster fungerar från start. Dataöverföringen – såväl i Sverige som utomlands – ingår i abonnemanget på Live-tjänsterna. 

Tomtom har varit lite tröga med att introducera sina bästa tjänster och finesser på den svenska marknaden, men med 1005-modellen får vi äntligen vara med på riktigt och slipper snegla avundsjukt på holländare och tyskar. Den vässade trafikinformationstjänsten hd Traffic fungerar, enheten klarar att läsa upp namn på gator på svenska och rutterna visas komplett med väder och uppdaterade fartkamera­varningar. Go Live 1005 saknar vanlig tmc-mottagare, så Live-abonnemang är ett måste för att få trafikinformation. 

Första året är gratis, men därefter kostar det 499 kr för 12 månader. Go Live 1005 är en ganska stor och tung pryl, men kvalitetskänslan håller toppklass och bortsett från skärmen består ytan av ungefär lika delar svart plast och mattborstad metall. Tomtom har tänkt helt nytt kring fästet och fått fram en riktigt lyckad lösning. Både hållaren och strömkabeln är magnetiska – ungefär som strömsladden på en bärbar Mac. Magneterna guidar enheten till rätt läge i hållaren och ansluter samtidigt strömsladden. Skärmen använder kapacitiv teknik – bra respons, men upplösningen är inte högre än på budgetmodellerna.

Ruttberäkningen är blixtsnabb och naturligtvis laddad med iq Routes-tekniken som väljer rätt väg med hjälp av Tomtoms statistik över trafikflödena. Kartvyn är lättläst, men imponerar inte med 3d och animationer på samma sätt som de dyrare enheterna från Garmin och Navigon. Däremot har Tomtom lyckats göra informationsfälten både snygga och tydliga. Precis som på äldre modeller visas instruktioner, hastighet och sträcka i en rad längst ned, men nu är bakgrunden svagt genomskinlig så att kartan skymtar igenom. Skärmen känns rymligare utan att det blir plottrigt. Vi testade den modell som heter Go Live 1005 World. Om du inte behöver kartor för flera kontinenter kan du spara flera hundralappar på att välja Go Live 1005 Europe istället.

Plus: Bra aktivt fäste, snabbt och enkelt gränssnitt.

Minus: Kräver abonnemang för trafikinformation.

Tomtom Go Live 825

Tomtom Go Live 825 använder samma snygga och användarvänliga gränssnitt som den dyrare modellen Go Live 1005. Den stora skillnaden mellan enheterna är fästet och skärmen. Go Live 825 har passiv hållare och en pekskärm med resistiv teknik. Lite trögare att använda än en kapacitiv skärm, men fungerar i gengäld även med handskar på. På baksidan hittar vi Tomtoms »EasyPort«-fäste. Lösningen går ut på att man lossar hela fästet med sugpropp och allt från rutan istället för att bara ta med enheten. Smart om man använder enheten i olika bilar, men annars gör det mest att navigatorn blir onödigt klumpig. 

Go Live 825 roterar skärmen automatiskt i 180-graderssteg och går därför att montera på två olika sätt – antingen med sugproppen mot vindrutan eller mot instrumentbrädan. Kvalitetskänslan är bra – enheten är tillverkad i matt svart plast och känns tålig. Enheten har både iq Routes och EcoRoutes. Det innebär att den använder statistik över verkliga trafikflöden för att välja den snabbaste eller mest bränslesnåla rutten. Tomtoms gränssnitt är snabbt, men konkurrenterna har snyggare och roligare kartvy.

Plus: Användarvänlig. Bra kvalitetskänsla.

Minus: Passivt fäste.

Fakta och betyg

Klicka på tabellen för att se den i full storlek

Delmoment:

Format och fäste

Vi gillar när tillverkarna satsar på fästen som gör det enkelt att både plocka med sig navigatorn från bilen och att få den på plats igen Samtliga tillverkare klarar att leva upp till vårt första krav. Fästena sitter bra och alla har någon form av mekanism som gör det enkelt att få ett rejält undertryck i sugproppen. Garmin, Navigon och Mio har en liten hävarm medan Tomtom använder ett vred – båda lösningarna fungerar utmärkt. När det gäller dockningskontakten är det sämre ställt. Att Mio valt bort finessen på sina enheter motiveras till viss del av prislappen, men det är trist att behöva trassla med lösa strömkablar till en så dyr enhet som Navigon 92 Premium Live. 

Tomtom har lyckats få in både testets bästa och sämsta fäste i sin portfölj. Go Live 1005 hålls på plats av magneter. Fästet på Go Live 825 är istället integrerat i själva enheten. Även om Tomtom lyckats skapa elegant lösning för att vika in fästet platt mot navigatorn blir det onödigt mycket att bära med från bilen. Smart om du ofta kör pool- eller hyrbilar, men för egen bil känns det misslyckat. När det gäller kvalitetskänslan för själva navigatorn intar Garmin 3490LMT och Tomtom Go Live 1005 en delad förstaplats. Garmins känns som en tunn pekskärmsmobil i handen medan Tomtom Go Live 1005 är betydligt större och tyngre, men navigatorerna är båda eleganta byggen med mycket glas och metall i skalen.

Vinnare: Garmin Nüvi 3490LMT

Användarvänlighet

Tomtoms båda enheter kommer med samma gränssnitt. Det är snabbt och enkelt, men har ändå ett modernt utseende med halvtransparenta datafält som svävar snyggt över kartbilden. Tomtom har numera talsyntes på svenska i sina enheter, men bara om du använder rätt inställningar. I 1005-modellen fungerade det från start, men med Go Live 825 måste du byta röst för att få gatunamnen upplästa. Garmins Nüvi-gränssnitt har hängt med i stort sett oförändrat under dryga 5 år, men håller fortfarande. Kartbilden är extremt tydlig med färgkodade vägar och menysystemet med extra stora ikoner för de viktigaste funktionerna är i mitt tycke ännu mer intuitivt än Tomtoms gränssnitt, men snabbare respons och större skärmyta hos Tomtom gör matchen oavgjord. Navigon 92 Premium Live har många smarta funktioner som ökar användarvänligheten. 

Röststyrningen fungerar bra och kräver inga speciella inställningar eller träning. Flow-menyn med alla viktiga genvägar är en välkommen nyhet. Enheterna från Mio och Navigon måste aktiveras med långa koder vid första uppstarten. Visserligen ett problem som bara dyker upp vid ett tillfälle, men känns ändå väldigt onödigt. Mio har ett enkelt och avskalat gränssnitt, men vissa inställningar – till exempel att ändra ordningen på genvägarna i menyn – kräver att du kopplar enheten till datorn. När det gäller användarvänligheten är det nästan dött lopp mellan Garmin och Tomtom, men Tomtom Go Live 1005 vinner kategorin tack vare rejälare skärm och ett smidigare fäste.

Vinnare: Tomtom Go Live 1005 World

Prestanda

I årets test är det Garmin som visar upp flest nya funktioner. Bland de uppkopplade tjänsterna i Nülink 2390 finns Eniros databas. Totalt sett börjar Garmin närma sig de bästa mobilapparna när det gäller tjänsteutbudet. En nyhet är möjligheten att titta på minutfärska bilder från trafik- och väglagskameror. Navigon och Tomtom har ungefär samma tjänster i sina enheter ¬ Google-sökning, trafikinformation, väder och fartkameror. Live-tjänsterna kräver normalt att du köper en enhet med inbyggt modem och förnyar abonnemanget varje år, men en nygammal finess som Garmin och Mio återupplivar är möjligheten att använda bluetooth och en vanlig mobil för uppkopplingen. 

Mio Spirit 687 fungerar inte med Iphone, men annars går det att använda de flesta mobiler. Garmins lösning kräver en Androidmobil med SmartphoneLink-appen installerad. Tomtom, Navigon och Mio hjälper dig att spara bensin genom att presentera den mest ekonomiska rutten, men Garmin gör det roligt att köra snålt genom EcoRoute-appen som sätter miljöpoäng. Garmins enheter går också att koppla till bilens diagnostikport.. Navigon brukar ligga i framkant när det gäller finesser och har fortfarande testets bästa talsyntes och röststyrning samt både uppkoppling och vanlig TMC i samma enhet, men förbättrade livetjänster och kopplingen till mobilen gör att Garmin tar hem fempoängaren

Vinnare: Garmin nüvi 3490LMT

Skärm

Breda skärmar med upplösningen 480 × 272 pixel används fortfarande i de flesta navigatorer, men Garmin Nüvi 3490LMT har en mer mobilliknande skärm med 800 × 480 pixel. I bilhållaren blir avståndet till ögat för stort för att man ska dra någon verklig nytta av den högre upplösningen. Bilddiagonalen på Garmins enheter mäter 4,3 tum medan övriga navigatorer är lite större med sina femtumsskärmar. Responsen i skärmarna är betydligt sämre än vad man skulle acceptera i en mobil. Garmin Nüvi 3490LMT och Tomtom Go Live 1005 har bäst respons. 

På båda enheterna är det möjligt att zooma genom att använda två fingrar och Garmin kan vrida skärmbilden så att enheten fungerar både i stående och i liggande format. På en mellannivå hittar vi Navigons enhet. Även den har kapacitiv skärm och fungerar betydligt bättre än enheterna med resistiva skärmar, men den är inte riktigt lika känslig och exakt som Go Live 1005 eller Nüvi 3490LMT. Mio har snålat med skärmkvaliteten och får nöja sig med en lägre poäng. Både Spirit 685 och 687 har sämre färger och kontrast än exempelvis Tomtom Go Live 825. Garmins högupplösta skärm har fin bildkvalitet, men i bilen är rejäl yta och bra respons en svårslagen kombination och Tomtom Go Live 1005 tar hem segern.

Vinnare: Tomtom Go Live 1005

Testvinnare: 

Garmin nüvi 3490LMT

Garmin har tryckt in navigatorfunktionerna i ett mobilliknande format. 3490LMT är tunnare än konkurrenterna och har högre skärmupplösning, men är ändå tillräckligt stor för att fungera bra i bilen och du slipper lösa sladdar tack vare en aktiv hållare. Garmins navigatorer är användarvänliga, men 3490LMT har dessutom en riktigt snygg kartvy med lagom mycket 3D och animationer. Enheten använder rds-radion för trafikinformation, men med SmartphoneLink-appen kan du också få uppkopplade sökfunktioner och fjärrstyra navigatorn från Androidmobilen.

Vinnaren: 

Garmin Nüvi 3490LMT

Garmin har tryckt in navigatorfunktionerna i ett mobilliknande format. 3490LMT är tunnare än konkurrenterna och har högre skärmupplösning, men är ändå tillräckligt stor för att fungera bra i bilen och du slipper lösa sladdar tack vare en aktiv hållare. Garmins navigatorer är användarvänliga, men 3490LMT har dessutom en riktigt snygg kartvy med lagom mycket 3D och animationer. Enheten använder rds-radion för trafikinformation, men med SmartphoneLink-appen kan du också få uppkopplade sökfunktioner och fjärrstyra navigatorn från Androidmobilen.