-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Tips: Det här gäller
Så gör du när mobilen gått sönder – garanti eller försäkring
Om din mobiltelefon gått sönder kan du få ersättning på din försäkring eller genom garantin, men det beror på flera olika faktorer vad du kan ha rätt till.
Den vanligaste skadan på mobiltelefoner, enligt de skaderapporter som kommer in till försäkringsbolagen, är att skärmen gått sönder. Det och andra vanliga skador på mobiltelefoner täcks vanligen inte av en hemförsäkring, utan kräver en allriskförsäkring, något som ofta är ett tillägg till hemförsäkringen.
När det gäller till exempel en fuktskada på en mobil är det snarare ett garantiärende, om din telefon har ett dokumenterat fuktskydd och du använt den inom de riktlinjer tillverkaren anger.
Kan du varken få ersättning för skadan på garantin eller på en eventuell försäkring återstår att helt enkelt bekosta en reparation själv eller alternativet med en separat produktförsäkring för just mobiltelefonen, en sådan försäkring som återförsäljare ofta frågar dig om och vill sälja när du köper ny elektronik.
Som PLUS-medlem på mobil.se kan du läsa mer om försäkringar och vad som gäller när mobilen blir stulen eller går sönder i vår kartläggning: Försäkring för din mobil