Många drömmer om att utveckla nästa storsäljare i programbutikerna och håva in storkovan. Mobil har tagit ett snack med två av hjärnorna bakom app-företaget Swedish Application Development för att reda ut vad du behöver för att lyckas i branschen och hur du når dit.
Appar är ett relativt ungt fenomen inom mobilområdet. Men ser du tillbaka på de senaste 3 åren ser du en närmast explosionsartad utveckling. I programbutiken App Store finns det i skrivande stund över 425 000 appar och Apple firade nyligen det faktum att användare sammanlagt laddat ner fler än 15 miljarder applikationer till Ios-enheter sedan starten för 3 år sedan.
Google var snabba att haka på app-trenden i och med sitt mobila operativsystem Android. I dagsläget innehåller programbutiken Android Market över 300 000 appar, det är en rasande utveckling sett till att butiken bara funnits sedan hösten 2008.
Och det finns många som vill haka på tåget och släppa nästa storsäljare. Men nuförtiden är det svårare att sticka ut i och med att konkurrensen är större än den var för bara ett år sedan.
Annons
– Appar är en ganska ung marknad, men det har hänt otroligt mycket. För bara två år sedan släpptes pruttappar som Ifart, nu är apparna mycket mer avancerade och kraven högre, säger Kristofer Sommestad som arbetar som utvecklare hos företaget Swedish Application Development.
Annons
Han har arbetat som utvecklare ihop med företagets vd, Erik Ramberg, i över tio år.
– Det blir bara svårare och svårare att konkurrera om platserna. Du blir en av flera hundratusen. Det fanns ett fönster av guldgrävardagar, men de dagarna är förbi. Men har du en bra idé är det klart att du ska satsa på den. Även om du kanske inte får en hit och hittar guld så hamnar du i folks ficka, och att se sin egen app användas av en främmande person på tunnelbanan räcker långt för många, säger Erik.
En bra idé
Är du en av dem som sitter med en superbra idé som du vill förverkliga? Då krävs det ett antal saker av dig för att din app ska lyckas. Först och främst behöver du som sagt ha en bra och originell idé. Men sedan behöver den även vara väl genomförd. Erik nämner en applikation som får exemplifiera det här: min älskling-appen. Det är en briljant idé med ett väldigt enkelt genomförande, nämligen en app bestående av ett hjärta och när du trycker på hjärtat ringer den upp det telefonnummer du valt ska vara din älskling.
– Det är lätt att man spånar iväg och lägger till tio olika funktioner. Min älskling-appen är ett bra exempel på att en app kan må bra av att man håller sig till kärnan. Folk använder ju telefonen i en annan kontext än datorn. När du tar upp mobilen är du målmedveten, du vet vad du vill göra. Därför tror jag nytto-apparna måste vara väldigt rakt på sak, säger Erik.
När du väl fått ihop appen till de olika programbutikerna du valt kommer marknadsföringsdelen. Eftersom det finns så mycket appar i butikerna är det svårt att sticka ut. Att skicka iväg ett mejl till olika tidningar som skriver om appar och mobiltelefoner kan vara ett sätt att nå ut. Ett annat sätt kan vara genom att posta inlägg om din app i olika forum där du tror att det finns folk som kan vara intresserade av den.
Men det absolut bästa är om du får Apple att nämna din app i någon av företagets app-listor.
– Effekten av att ligga på topplistan betyder så otroligt mycket. Har du väl tagit dig dit, och om du har en bra produkt, kan du bli kvar där ganska länge. Du kan gå från ett par hundra nedladdningar per dag till flera tusen, säger Kristofer Sommestad.
Men att ta sig upp på feature- och topp-listorna är inte det enklaste.
– Det finns så otroligt många bra appar som aldrig hamnar där. För att hamna som featured i Apples listor måste du ha något som Apple tycker är bra. Det finns även företag utanför Sveriges gränser som hjälper dig att klättra i ranking på topplistorna med olika tveksamma metoder. Sedan finns det ju många appar som abonnerar på topplatserna. De apparna har redan så många sälj att en ny app inte har en chans, dessutom laddar nya kunder mest ned apparna på topplistan så de än mer befäster sin position. Ett slags moment 22 i App Store, säger Kristofer och fortsätter:
– Vi på SWAD gör ju framför allt nyttoappar till företag så vi exponeras inte för det här problemet. Men spelutvecklarna slåss ständigt mot lotteriet.
App eller hemsida?
Både Erik och Kristofer menar att inte alla idéer passar som just app, vissa gör sig bättre som mobila webbsajter och det är också där som de bägge menar att framtiden finns. De säger att appar, i framtiden, förmodligen kommer vara mer som komplement med specialfunktioner och inte hela webbsajter som de är nu.
– Ska du ut i en mobil enhet bör du först ställa dig frågan, ska vi göra en app, ska vi göra en separat mobil webbsida eller ska vi göra helt rätt från början och göra en sajt som anpassar sig efter telefonen, surfplattan, datorn eller vilken enhet man besöker sidan med, säger Erik.
Hans bestämda åsikt är att det börjar sätta sig i ryggraden hos folk nu att öppna webbläsaren för att hitta information och inte fundera över om företaget eller hemsidan finns i som app och därefter ladda ned den. Appar kommer att fylla andra funktioner. Kristofer ger mig några exempel:
– En app kan till exempel vara bra om du vill lyssna på Spotify, navigera till en specifik plats eller om du behöver bluetooth till något speciellt, medan en tidning passar bättre som webbsida.
De nämner bägge två pushmeddelanden som något appar bör utnyttja bättre i framtiden. Om du till exempel går förbi en klädbutik på stan och du har valt att ta del av butikens erbjudanden borde du kunna få ett pushmeddelande från företaget när du passerar skyltfönstret, har de ett specialerbjudande på kavajer just då ska du få det i samma stund som du befinner dig på platsen. Informationen ska ges till dig, du ska inte behöva leta upp den själv. Det tror de är framtiden.
De stora drakarna
Oavsett vilket eller vilka mobila operativsystem du väljer att utveckla appen för gäller det att du har koll på programmering. Ska du utveckla för Android är det Java som gäller och ska du utveckla för Ios bör du ha koll på Objective-C. Men det är inte bara programmeringsspråken som skiljer dem åt, du ges även olika för- och nackdelar med de olika operativsystemen.
– Utmaningen med Android är att det finns så många olika kombinationer, du behöver till exempel göra tredubbelt av alla grafiska element och avsätta mer tid för att testa appen – det är olika skärmstorlekar, processorer och så vidare att ta hänsyn till. Hos Apple tar det å andra sidan lång tid att få ut appen. Det finns riktlinjer och kvalitetssäkringar som gör att det kan vara upp till tre veckors väntetid innan den dyker upp i programbutiken, och får du något fel måste du åtgärda det och börja om processen. Hos Android Market får du ut appen på en timme, oavsett hur den ser ut eller fungerar - på gott och ont, säger Kristofer.
Vad gäller enkelhet för nybörjare menar Kristofer att det går på ungefär ett ut. Du får ut appen snabbare på Android Market, även om den kanske inte är världens snyggaste eller smartaste, eftersom Google inte övervakar utbudet på samma sätt. Det gör också att app-utvecklingen blir rolig, du kan snabbt se resultatet av allt ditt hårda arbete. Men utvecklar-nätverket till Android är i dagsläget mindre.
– Android är yngre och app-communityt därför mindre. I Ios är det enklare att hitta information om lösningar, det gör det lättare för nybörjare att komma igång med utvecklingen av appen. Men så kommer det förmodligen inte vara om ett år när Android kommit ikapp, säger Kristofer.
Mobila operativsystem och kunskaper
– Hittills har vi bara gjort appar för Ios och Android, men det finns inget som hindrar oss från att göra appar för exempelvis Windows Phone, säger Erik.
I sammanhanget är Windows Phone fortfarande en ung spelare, trots att operativsystemet funnits i många år nu. Men det är först det senaste året som det börjat snackas applikationer i allt högre grad från officiella representanter, och för inte mer än ett par veckor sedan kunde företaget stoltsera med fler än 20 000 appar i programbutiken Market. Dock en nätt summa sett till konkurrenterna.
Men varken Erik eller Kristofer tror att det är bra att låsa sig till ett system som utvecklare.
– För några år sedan gjordes många hemsidor i Flash och det var stor efterfrågan på duktiga Flashprogrammerare. Men när SEO dök upp som ett begrepp på allvar, då var du tvungen att kunna mycket mer. Nu finns det möjlighet att göra häftiga appar, men jag tror att det är bra om du i slutändan kan mer än så om det här är något du tänker satsa på inför framtiden, säger Erik och Kristofer fyller i:
– Det är bra att ha mer djuplodande kunskaper om andra system och databaser utöver den mobila världen. Du måste vara duktig på programmering i grunden, och duktig på gränssnitt.
Det är mycket att leva upp till för den som vill kunna leva på app-utveckling. Men man måste våga för att vinna.
För dig som vill ha en app men slippa programmeringsbiten
Iphone och Ipad: Red Foundry – Här är det otroligt enkelt att skapa en app. Är du helt färsk vad gäller programmering kan du välja att använda dig av färdiga moduler och bara skriva in den text du vill ha med och lägga till bilder, har du lite koll på html-kod är det heller inte särskilt svårt att lära sig RFML som ger dig tillgång till ännu fler funktioner. Så fort du skaffat ett utvecklarkonto hos Apple kan du följa din skapelse direkt i mobilen.
Android: App Inventor – Googles egna utvecklarverktyg för dig som saknar programmeringskunskap. Här lägger du ihop pusselbitar för att skapa funktioner och liknande. Verktyget är än så länge i betafasen men har bra guider och funktioner för dig som är nybörjare och inte vill göra en allt för avancerad app.
5 tips till dig som vill bli app-utvecklare
Erik och Kristofer tipsar om hur du ska gå tillväga om du sitter och drömmer om att bli app-utvecklare.
1. Fokusera på en superenkel men rolig idé som du själv tror på och genomför projektet från början till slut. Gör det inte svårare än vad det är. Det lär du dig otroligt mycket på.
2. Lär dig programmeringsspråken Java och Objective-C, det kommer du långt på sedan. Det finns bra videoutbildningar och gratismaterial att läsa och se på direkt på nätet.
3. Uppfinn inte hjulet igen, vill du exempelvis göra spel finns det stora ramverk du kan använda dig av som grund till din app.
4. Vill du bli utvecklare på heltid är det bra om du inte lägger allt fokus på appar, skaffa en bred programmeringsutbildning och bygg på den med en apputvecklarutbildning.
5. Återigen, bli klar! Påbörja inte bara ett projekt, välj hellre något enkelt och se till att bli klar.
Det behövs för att utveckla för Ios, Android eller Windows Phone
Ios: Du behöver en macdator och ett utvecklarkonto hos Apple – det kostar 99 dollar – för att kunna utveckla och därefter få appen publicerad i App Store. Du behöver även kunna programmeringsspråket Objective-C och ladda ner programmet Xcode, eller så kan du utveckla din app hos ett tredjepartföretag som tillhandahåller en lösning där du slipper koda.
Android: Apparna i Android Market bygger på programmeringsspråket Java, således bör du kunna Java eller hitta ett tredjepartföretag som tillhandahåller en lösning där du slipper koda. Du behöver även ladda ner Androids utvecklarkit Android SDK.
Windows Phone: Vill du utveckla för Windows Phone Marketplace laddar du ner Visual Studio Express, där finns allt du behöver för att komma igång. Det kräver dock att du har en Windowsdator.
Hej!
- Hej Tommy Forslund, producent på Polarbit, som är framgångsrika inom spelutveckling för alla mobila plattformar. Vad tycker du att det krävs för ingredienser för att få till ett riktigt bra mobilspel?
- Det är väldigt svårt att ringa in några specifika ingredienser som garanterar ett bra, eller ett framgångsrikt, spel. Jag gillar personligen spel med en egen visuell stil, polerad och konsekvent genomförd. När det gäller gameplay brukar jag förorda dreggelfaktorn. Man vet att ett spel är riktigt, riktigt bra när spelaren sitter med öppen mun, omedveten om omgivningen, med en tunn tråd saliv rinnande från mungipan.
- Det sägs att det är extra hård konkurrens bland just spelen i programbutikerna. Är det något ni märker av?
- Givetvis märker vi av en hårdnande konkurrens. Tydligast märks detta på spelens ständigt ökande kvalitet och produktionsvärde. Men vi upplever inte detta som något negativt, utan som en sporre att fortsätta att utvecklas och ständigt se till att varje nytt spel vi släpper ska vara det bästa vi någonsin gjort.
- Hur ser processen ut när ni tar fram nya spel?
- Den som känner att han eller hon har en bra idé sätter ihop en kort presentation, enkel prototyp eller konceptgrafik. Materialet utvärderas sedan gemensamt, innan vi bestämmer om detta är något vi vill satsa på eller inte. Nästa steg är ett mer utarbetat koncept, där vi försöker ringa in spelets centrala funktionalitet. Utifrån detta skapar vi sedan ett designdokument, där allt som spelet ska innehålla specificeras i detalj. I vissa fall kan själva utvecklingen ha påbörjats parallellt med detta. Vi försöker se på intern utveckling på samma sätt som projekt vi utvecklar för externa aktörer, vilket innebär att vi delar upp projekten i milstolpar, med en förutbestämd del av spelet färdigställt i varje steg.
- Vad krävs för att få ett jobb som spelutvecklare hos er?
- Engagemang och vilja att utveckla fantastiska spel, starka känslor och många ideér kring vad ett fantastiskt spel faktiskt är, en önskan och en förmåga att ta stort personligt ansvar och utvecklas inom sin yrkesroll, och gedigen kompetens, gärna förvärvad praktiskt. Verkar man vara social och trevlig i största allmänhet är heller inte det ett minus. Och vi älskar verkligen när kandidater, oavsett vilken position de söker, kan visa upp intressanta och imponerande hobbyprojekt.
- Och sista frågan, hur gör ni för att sticka ut i programbutikerna?
- Vi satsar på vår kärnkompetens: vacker 3D-grafik, skön spelkänsla och välarbetade flerspelarlägen och community-funktioner. Vi ser även till att vara mycket snabbt ute med vår portfölj vid lanseringen av en ny plattform eller programbutik.