Uppdaterad vägledning

Airpods-problem? Tips för bättre ljud och mer effektiv brusreducering

På sin supportsajt har Apple publicerat flera tips för att åtgärda problem med Airpods Pro.

Publicerad Senast uppdaterad

Sedan Airpods Pro lanserades har de snabbt blivit en vanlig syn och de ger både brusreducering och bättre möjligheter att styra musiken direkt från hörlurarna. Detta jämfört med tidigare Airpods-modeller.

Rapporter om problem

Apples Airpods använder mjukvara som uppdateras med jämna mellanrum. Du märker det inte som användare, men genom att gå in i telefonens inställningsmeny när dina Airpods sitter i öronen kan du se vilken version av hörlurarnas mjukvara som du har. Du hittar informationen under Inställningar > Allmänt > Om > och sedan dina Airpods Pro.

När vi tittar så är den aktuella programvaran 2D15, men det har tidigare rapporterats om problem med en tidigare mjukvara. När Apple släppte version 2C54 av mjukvaran om några rapporter om att brusreduceringen i Airpods Pro blev betydligt sämre. Sedan dess har nyligen den senaste versionen kommit, version 2D15 och den har mottagits med varierande betyg där man kan hitta både hyllningar, sämre omdömen och de som inte märkt någon skillnad. 

Råd för bättre brusreducering och ljud

När Apple ger råd om brusreducering i Airpods Pro, råd som man nyligen uppdaterade på sin suppportsajt, så handlar det först och främst att se till att du har den senaste mjukvaran i din Iphone. De andra uppmaningar man får är helt enkelt att i inställningarna kontrollera att den aktiva brusreduceringen är aktiverad. Det gör du i kontrollcenter genom att hålla fingret på volymkontrollen för Airpods Pro. Har du fortfarande problem med brusreduceringen efter det råder Apple att du ska göra rent det svarta lilla nätet på ovansidan av hörlurarna med en lätt fuktad trasa.

Nästan samma råd gäller för att få bättre ljud. Utöver att uppdatera telefonens mjukvara ska du då även undersöka om andra trådlösa enheter kan störa ljudet samt att lyssna på ljud från en annan app för att se om det är appen du lyssnar från som är problemet. 

När inget av dessa råd hjälper säger Apple själva att du bör kontakta bolagets support för att få ytterligare hjälp.